Fadimes Minnesfond & Fryshusets Elektra inbjuder till Fadimedagen fredag 20 januari kl 9.00 - 14.00

Det har gått tio år sedan Fadime Sahindal mördades i hederns namn. Dådet skakade hela Sverige och gjorde slut på den okuvliga unga kvinnans kamp för rätten att välja sitt eget liv och vem hon ville älska.

För att hylla hennes liv och gärning inbjuder Fadimes minnesfond och Elektra på Fryshuset till en dag där vi fokuserar på det Fadime stod för; mod, styrka och aktörskap i arbetet mot våld i hederns namn. Vi vill blicka tillbaka och se vad som har hänt under dessa tio år. Hur långt har vi kommit idag? Vad återstår att göra för att skapa ett samhälle där alla har rätt att leva och älska som de själva vill?

Dagen kommer att innehålla en minnsstund för att hedra Fadime samt ett seminarium och en paneldebatt kring vad som behöver göras i framtiden. Fadimes minnesfond kommer att dela ut ett pris till en person eller organisation som på ett framgångsrikt och nyskapande sätt arbetar mot förtryck i hederns namn.

Sedan sin död har Fadime Sahindal varit en inspirationskälla för alla som jobbar mot förtryck i hederns namn. Bara en månad före sin död talade hon till Sveriges riksdag och det är hennes mod som har stärkt och inspirerat dem som har fortsatt hennes kamp för mänskliga rättigheter. Elektra på Fryshuset startades samma år som Fadime mördades och har sedan dess arbetat i hennes anda.

När Fadime mördades var Sverige ett land nästan helt utan kunskap om hedersförtryck . Sedan dess har mycket hänt. Allmänheten, politiker, medier och myndigheter vet idag mycket mer, det har skapats riktlinjer och rutiner för att skydda utsatta personer och för att arbeta lösningsinriktat med problemen. Ändå återstår fortfarande mycket att göra innan målet är nått –  ett samhälle där alla har möjlighet att leva som de själva vill och förverkliga sin kärlek till livet, sig själva och andra människor.

För mer information kontakta Zübeyde Demirörs verksamhetsansvarig Elektra Stockholm tf 0739 50 22 99 email zubeyde.demirors@fryshuset.se eller Katja Wåhlström, pressekreterare Fryshuset tf 0739 50 22 02 email katja@fryshuset.se

Program för Fadimedagen fredag 20 januari 2012 kl 9.00 – 14.00 på Fryshuset

9.00 – 9.30       Ankomst och Frukost

9.30 – 10.30    Prisutdelning och minnesceremoni av Fadimes minnesfond

10.30 - 11.30   Elektras program: Inspirationsföredrag MiRA centret i Oslo

Fakhra Salimi från MiRA Ressurssenter for kvinner med minoritetsbakgrunn i Oslo kommer berätta om deras arbete med den utsatta målgruppens behov i centrum och hur samhällsdebatten har utvecklats i Norge. Mira Centret har aktivt arbetat för att bryta stereotypisering och stigmatisering av minoritetsgrupper och istället lyfta upp våld i hederns namn som en del av våld i nära relationer.

11.45  - 13.00 Paneldiskussion

Med MiRA centrets arbete som utgångspunkt har vi en paneldiskussion mellan olika aktörer som arbetar mot våld i hederns namn i Sverige. Vi kommer blicka tillbaks  och se vad som har hänt i Sverige sedan Fadimes död. Hur ska vårt arbete se ut framöver för att ingen ska behöva leva under förtyck i hederns namn?

13.00 – 14.00 Vi avslutar med en lätt lunch

Plats: Fryshuset Mårtensdalsgatan 2-8 Stockholm

Elektra

Elektra är en organisation inom Fryshuset vars vision är att ingen ska leva under hedersförtyck. Vi arbetar för mänskliga rättigheter, demokrati och jämställdhet. Genom vårt arbete stärker vi tjejer och killar att gå från att vara medaktörer till att bli huvudaktörer i sina egna liv.

Fadimes minnesfond

Stiftelsen Fadimes Minnesfond är en självständig stiftelse. Syftet med stiftelsen är att hedra minnet av Fadime Sahindal och samtidigt uppmärksamma och ge ekonomsikt stöd till personer eller organisationer som arbetar i Fadimes anda.

• Vi skapar gränslösa möjligheter för unga att genom sina passioner förändra världen.
  • Vi ger unga verktyg att  ta makten över sin framtid genom att tillvarata sin inre kraft och motivation.
  • Vi arbetar med alla unga och fokuserar särskilt på dem som lever i eller riskerar att hamna i utanförskap. Vi tror att alla kan lyckas och är värda en chans till.
  • Vi lyssnar in vad som händer i samhället och är snabba på att agera. Vi ser möjligheter där andra ser problem. Vi är tillräckligt modiga för att våga skapa förändringar, om och om igen.