Fortsätt kämpa för yttrandefriheten

Fortsätt kämpa för yttrandefriheten

Martin Schibbye föreläser på MediaGymnasiet i Nacka Strand 7e januari

Många skolor uppmärksammar alla människors lika värde. En av de skolorna är MediaGymnasiet i Nacka Strand som under hösten arbetat ämnesintegrerat på temat ”Dom andra”. Eleverna har på olika sätt skildrat och närmat sig de okända för att genom detta skapa förståelse för andra människors livssituation.

I samarbete med Robert F. Kennedy Human Rights Sweden, som driver projektet Speak Truth To Power – Mod utan gränser, startar skolan upp det nya året med en föreläsning för lärarna av Martin Schibbye den 7e januari. Han berättar sin och Johan Perssons historia om storpolitik, vänskap och tiden som fångar i Kalityfängelset i Etiopien. Om journalistik, press- och yttrandefrihet och vikten av att inte glömma de samvetsfångar som fortfarande är fängslade världen över. Lärare från flera andra gymnasieskolor i Nacka kommer också på föreläsningen.

Därefter presenteras Speak Truth To Power – Mod utan gränser. Ett världsomspännande kultur- och utbildningsprojekt som syftar till att öka kunskapen om mänskliga rättigheter och uppmuntra modet hos barn och unga att själva ta ställning. Kerry Kennedy – dotter till Robert F Kennedy – har intervjuat ett femtiotal människo-rättsaktivister från hela världen, vars berättelser ligger till grund för hela projektet.

I Sverige drivs Speak Truth To Power – Mod utan gränser i samarbete med Fryshuset och med stöd från Svenska PostkodLotteriet.

Kontakt Kajsa Wiktorin wiktorin@rfkcenter.org