Fryshuset får stort stipendium

Fryshuset får stort stipendium

Kurt Perssons stipendium för arbete med brottsoffer och brottsförebyggande verksamhet på 80 000 kronor har tilldelats Fryshuset i Stockholm. Fryshuset har arbetat med brottsförebyggande verksamhet i över 20 år. Ett exempel på denna verksamhet är Lugna gatan, ett projekt som integrerar unga människor i samhället genom upplysning, engagemang och arbete. Årets stipendium föreslås användas för att stödja Forum för Eldsjälar, en konferens där deltagarna får ta del av Fryshusets erfarenheter av brottsförebyggande arbete. Bidraget kan användas för att betala avgiften för deltagare som har svårt att få ersättning för den från arbetsgivaren. Det kan gälla till exempel poliser och socialarbetare. - Det här är ett mycket uppmuntrande stöd till vår verksamhet, säger Fryshusets VD Anders Carlberg. Forum för Eldsjälar kan på grund av bidraget bli till nytta för många fler. Medlen till stipendiet kommer ur arvet efter journalisten Kurt Persson, verksam bland annat på Svenska Dagbladet och Dagens Nyheter. Kurt efterlämnade en större förmögenhet och testamenterade flera miljoner kronor till Stockholm Skanstulls Rotaryklubb, som årligen delar ut tre lika stora stipendier. I en bok om Kurt Persson som utkom 2006 framförs många bärande argument för att han var författaren Bo Balderson och att förmögenheten kom från bokutgivningen. Närmare upplysningar: Anders Carlberg, Fryshuset, 08-691 7213 Rolf Kroon, Stockholm Skanstulls Rotaryklubb, 0709-25 25 83