Fryshuset och Scandinavian Photo lyfter ungas berättelser genom film och foto.

Fryshuset och Scandinavian Photo lyfter ungas berättelser genom film och foto.

Under sommaren kommer ett 60-tal ungdomar i Stockholm få chansen att göra sina röster och berättelser hörda genom film och foto i projektet Filmsommar 2.0. Satsningen är ett samarbete mellan Fryshuset och Scandinavian Photo i syfte att väcka nyfikenhet, passion och berättarlust hos unga.

Filmsommar 2.0: Mänskligt perspektiv syftar till att lyfta fram ungas berättelser i ett positivt och kreativt sammanhang där film och foto står i fokus. Tillsammans med Scandinavian Photo och Imaginarium vill Fryshuset skapa en plattform för att väcka nyfikenhet, passion och berättarlust hos unga där deras berättelser får liv genom film och foto.

Projektet kommer att bestå av ett antal workshops som resulterar i kortfilmer och avslutas med en gemensam filmfestival där ungdomarna får konstruktiv feedback från en jury bestående av professionella förebilder inom film och foto. Ungdomarna rekryteras vid besök på skolor och fritidsgårdar i bland annat Husby, Tumba, Hagsätra och Märsta.

- Genom att reflektera kring och analysera mediala normer kommer vi uppmuntra ungdomarna till att tänja på gränserna. Berättelser blir en spegling av deras nutid och vårt samhälle, säger Hengameh Haylie Hassas, projektledare för Filmsommar 2.0

- Det stora målet med Filmsommar 2.0 är att öka intresset och passionen för film och foto hos unga. Vi ser det som en långsiktig satsning för att skapa fler kreatörer som i sin tur berikar världen, och samtidigt lyfta ungas berättelser i ett positivt och kreativt sammanhang. Vi är otroligt glada att få göra detta tillsammans med Fryshuset som har stor kompetens och jobbar med och utifrån ungas passioner, säger Maria Göransdotter Lindén, marknadschef på Scandinavian Photo.

Rekryteringen av deltagare pågår under maj och projektet startar i mitten av juni.

Kontakt:
Hengameh (Haylie) Hassas