Foto: Moa Karlberg

Fryshuset ska minska social oro, våld och kriminalitet i Västra Götaland

Fryshuset har länge arbetat med unga som befinner sig i utanförskap och i riskzonen för kriminalitet och i destruktiva miljöer. Nu har Fryshuset region Väst fått ekonomiskt stöd från Västra Götalandsregionens folkhälsokommitté för att bland annat ta fram ett metodmaterial med fokus på maskulinitetsnormer och en stödchatt för ungdomar som behöver tala om social oro, våld och kriminalitet.

– Vi kommer också genomföra stödsamtal med ungdomar och anhöriga samt anordna föreläsningar om våldsprevention och maskulinitet till unga i Västra Götaland, säger Nadja Aria-Garystone, verksamhetschef på Fryshuset region Väst.

Fryshuset har flera olika verksamheter som riktar sig till unga i socioekonomiskt utsatta områden. Nu har ytterligare ett treårigt projekt fått ekonomiskt bidrag från folkhälsokommittén i Västra Götalandsregionen. Syftet är att bidra med kompetens och material om våldsprevention men även att etablera och sprida en arbetsmetod som går att överföra till flera platser i regionen.

– Målet med projektet är att bedriva gräsrotsverksamhet riktad till unga. Målgruppen är unga och unga vuxna som lever i eller riskerar att leva i våldskontexter och utanförskap, säger Nadja.

Ytterligare ett syfte med projektet är att få till ett tätare samarbete mellan Fryshuset och Västra Götalandsregionen samt övriga myndighetsutövande yrkesgrupper såsom poliser, kriminal- och frivården samt på sikt förhoppningsvis också sjukvården. Genom att bidra med kompetens rörande våldsprevention, social oro samt trygghetsarbete är förhoppningen att kunna nå ut till unga i Västra Götaland.

Projektet är angeläget och ligger väl i linje med Västra Götalandsregionens folkhälsokommittés uppdrag om förutsättningar för jämlik hälsa och arbete för att minska psykisk ohälsa och våld.

– Att bryta dessa mönster för att ge ökad framtidstro och självkänsla hos unga som lever i dessa miljöer ses som ett angeläget område. Det ska bli spännande att följa projektets utveckling och ta del av resultaten, avslutar Elisabeth Rahmberg, folkhälsochef på Västra Götalandsregionen.

Fryshuset är en ideell organisation för och med unga som funnits sedan 1984. Vi bedriver ett 50-tal olika verksamheter som sträcker sig från skola till kultur och nöjen vidare till projekt som direkt adresserar vår tids svåraste sociala utmaningar. Genom att möta och satsa på unga vill vi bidra till ett kreativt samhällsklimat som vågar tänka nytt och hitta nya lösningar för att alla ska få vara med och bidra!