Fryshusets årssammanfattning 2018

Fryshusets årssammanfattning 2018

Mycket har hänt inom Fryshuset i år. Vi har öppnat tre nya mötesplatser, inlett samarbeten med bland annat Finland och Brasilien, drivit opinion för våra frågor inför valet och lanserat nya verksamheter. Men framför allt har vi hängt med unga - i genomsnitt 230 000 timmar varje månad.

Några glimtar från året som gått:

• Fryshuset i Torsås öppnade
  • Fryshuset i Östra Göinge öppnade
  • Fryshuset i Borlänge öppnade

• Avhopparverksamheten Exit fyllde 20 år
  • Basketgymnasiet fyllde 20 år
  • Fryshuset åkte runt i hela världen och utbildade unga fredsbyggare
  • Vi har haft ca 800 utländska besök från närmare 60 länder på Fryshuset i år
  • Anders Carlbergs minnespris delades ut till Hédi Fried, Greta Thunberg, Alexandra Pascalidou och Abel Abraham

• Fryshuset deltog på politikerveckorna Järvavecka och Malmedalen och hade en stark närvaro i Almedalen med 9 ungdomsambassadörer och ca 30 anställda. Vi satte där upp pjäsen Klipp han med Teater Fryshuset
  • Inför valet genomfördes en satsning för att öka ungas valdeltagande på uppdrag av Myndigheten för Ungdoms- och Civilsamhällesfrågor
  • Den 22 mars lämnade 40 barn och unga från Fryshuset över sina rekommendationer om barn och väpnad konflikt till utrikesminister Margot Wallström.
  • Powerhouse lanserades – en hub för unga sociala entreprenörer
  • Fryshuset och FNs organ för stadsutveckling, UN Habitat skrev på ett samarbetsavtal. Det innebär bland annat att vi bildar ett globalt ”Youth Forum” för att, inom ramen för ”Safer Cities-programmet”, öka ungas inflytande över utvecklingen av bättre och tryggare stadsmiljöer runtom i världen.

• Lovely Days arrangerade hundratals aktiviteter för unga under sport-, påsk-, sommar-, höst- och julloven
  • Institutet för Demokrati och Dialog släppte rapport om ungas perspektiv på fred och säkerhet tillsammans med InterPeace Sweden och Dag Hammarskjöld Foundation
  • Vi inledde ett samarbete med staden Fortaleza i Brasilien
  • Vi lanserade Street Pep – en aktivitetsfestival för unga

• Fryshusets hållbarhetssatsning we_change vann pris på UNDP:s vårgala
  • Scenkonstkursen “Go Public” lanserades på Stockholms dramatiska högskola/StDH i samarbete med Fryshuset
  • Ungdomar.se släppte rapporten “Tro, hopp och pengar” – om ungas syn på sin ekonomi tillsammans med SEB
  • Fryshusets VD Johan Oljeqvist utsågs till Årets mångfaldschef 2018
  • Vi ingick partnerskap med finska Sosped
  • Fryshusets unga träffade Kerry Kennedy och Stefan Löfven i panelsamtal om ungas situation

2019 hoppas vi kunna möta ännu fler unga och stötta dem i att genom sina passioner kunna förändra världen!

Fryshuset är en ideell organisation för och med unga som funnits sedan 1984. Vi bedriver ett 50-tal olika verksamheter som sträcker sig från skola till kultur och nöjen vidare till projekt som direkt adresserar vår tids svåraste sociala utmaningar. Genom att möta och satsa på unga vill vi bidra till ett kreativt samhällsklimat som vågar tänka nytt och hitta nya lösningar för att alla ska få vara med och bidra!