Fryshusets Nätvandrare fick pris som Barnens Hjälte

Fryshusets Nätvandrare fick pris som Barnens Hjälte

På Svenska hjältar galan i veckan mottog Fryshusets Nätvandrare Rädda Barnens och Kamratpostens pris Barnens Hjälte. Priset röstades fram på Kamratpostens webb och resulterade i över 13 000 röster från barn i hela Sverige. Flest röster fick Nätvandrarna som på nätet samtalar med barn och unga som mår dåligt eller som bara vill tala med en vuxen.

– Barnen själva har fått chansen att belöna en vuxen som gör bra och viktiga saker för barn. Barn behöver bra vuxna förebilder att inspireras och stärkas av – det vill vi hjälpa till att lyfta fram, säger Rädda Barnens generalsekreterare Elisabeth Dahlin som delade ut priset tillsammans med Kamratpostens chefredaktör Ola Lindholm.

Fryshusets fyra Nätvandrare finns på sajter där unga håller till och de har även kontakter med bland annat Socialtjänsten, för att kunna hjälpa dem som har svåra problem.

– Vi finns där barnen finns och står alltid på deras sida, som vuxna kompisar som peppar dem att söka hjälp om de har problem, säger Maria Soares Lindberg, som är verksamhetsansvarig.

Fryshusets Nätvandrare stöds av Allmänna arvsfonden och World Childhood Foundation.

För mer information om Fryshusets Nätvandrare kontakta Maria Soares Lindberg tlf 0739 50 22 29, email: maria.soareslindberg@fryshuset.se