Internationell konferens om förebyggande arbete 1- 2 mars på Fryshuset

Konferensen - som arrangeras av Fryshuset och den franska organisationen Mission Possible - kommer att avhandla en av vår tids största utmaningar – hur man med hjälp av preventiva sociala insatser förebygger utanförskap och destruktivitet bland unga människor. Konferensen kommer att presentera och analysera erfarenheter av preventiva verksamheter i olika länder, samt lägga grunden för framtida samarbeten, metodutveckling och utvärdering av förebyggande insatser. Fokus kommer att ligga på följande frågor:

• Hur tidigt kan och bör vi agera när barn far illa?
  • Vilka insatser kan förhindra att ungdomar hamnar i utanförskap?
  • Hur kan olika aktörer samverka bättre?
  • Hur utvärderar man de socioekonomiska vinsterna av förebyggande arbete?

Bland deltagarna finns representanter från framgångsrika preventiva verksamheter i USA, Frankrike, Irland, och Norge. Mission Possible berättar om sitt framgångsrika arbete bland utsatta barn och Fryshuset presenterar flera av sina verksamheter. Från Sverige medverkar även nationalekonomen Ingvar Nilsson som i 25 år har arbetat med ekonomiska utvärderingar av förebyggande arbete. Dessutom medverkar Jacques Barrot, tidigare EU-kommissionär för rättvisa, frihet och säkerhet samt Fryshusets nytillträdde VD Johan Oljeqvist.

För program och registrering, se www.ipacy.wordpress.com

Se även www.fryshuset.se

För mer information kontakta: Martin Dworén, chef för företags- och samhällskontakter Fryshuset tlf 0768-987 004, email: martin.dworen@fryshuset.se

Konferensen arrangeras med stöd av EU