Invigning av Fryshusets nya mötesplats i Torsås

Invigning av Fryshusets nya mötesplats i Torsås

I linje med vår målsättning om att nå och verka med fler unga i och utanför Sverige öppnar Fryshuset nu ytterligare en mötesplats, denna gång i Torsås, Småland.

Mötesplatsen som är ett initiativ av Fryshuset, NBV Sydost och Kulturhuset Freja ska bli en plats för unga att skapa och delta i ungdomsdrivna aktiviteter och utbildningar, men också att lära känna nya människor, få möjligheter till en bättre fritid och få hjälp att hitta sina passioner.

Fryshuset bedriver verksamhet på många platser i regionen Småland/Öland, men Nybro och Torsås är de första fysiska husen där många olika aktiviteter kommer samlas. I Torsås planeras både verksamheter som har med sport, kultur, arbete och entreprenörskap att göra, folkhögskola och fler sociala verksamheter.

— Anledningen till att vi startar upp just i Torsås är att vi mött en vilja i samhället, men också sett utmaningarna. Att vi också rekryterat lokala krafter som har mandat hos de unga gör att vi bygger i partnerskap med främst studieförbundet NBV, säger John Heyne, regionschef Småland/Öland.

Inledningsvis satsas det på ungdomskultur med bio, cheerleading, spelkonvent och annat som de unga uttrycker att de vill göra. Vi kommer arbeta med motorburen ungdom, riskkvällar, coachning och att försöka bryta droganvändning genom attitydarbete hos unga och föräldrar. Vi kommer också att under hösten starta upp verksamheten Barn till ensamma mammor.

— Målgruppen är unga, främst 19–26, men vi vill arbeta generationsöverskridande med förebilder och på så sätt skapa trygghet och aktiviteter för unga. Detta tror vi görs bäst ihop med unga, föreningar, kommun, företag och invånarna, säger John.

Invigning

Missa inte invigningen den 14 september! Vi öppnar dörrarna 12.00 för politiker, tjänstemän, samarbetspartners, möjliggörare och medborgare. Med andra ord: vuxna som har fokus på unga!

Vi bjuder på lunchwraps och inleder dagen med öppningstal av Fryshuset, NBV Sydost och Freja. Efter det pratar vi om ungas passioner och deras livshistorier delas genom projektet Liv1. Efter en kort mingelstund klipper vi invigningsbandet vid 15.00.

Klockan 17.30 öppnas dörrarna igen, för Torsås ungdomar i åldern 13-26 år. Vi bjuder på mat, berättar om vad Fryshuset är och gör och sedan blir det en helkväll med happenings och musik! Det blir dansworkshop, mingel, bio och musik. Ida Gratte spelar live!

När: 14 september 12.00-22.00
Var: Allfargatan 16, Torsås
Kontaktpersoner: John Heyne: john.heyne@fryshuset.se, 076-1269582, Jenni Sundin: jenni.sundin@fryshuset.se, 076-0010667

Fryshuset är en ideell organisation för och med unga som funnits sedan 1984. Vi bedriver ett 50-tal olika verksamheter som sträcker sig från skola till kultur och nöjen vidare till projekt som direkt adresserar vår tids svåraste sociala utmaningar. Genom att möta och satsa på unga vill vi bidra till ett kreativt samhällsklimat som vågar tänka nytt och hitta nya lösningar för att alla ska få vara med och bidra!