Lugna Gatan inför legitimation för sina Värdar i Malmö

Lugna Gatan inför legitimation för sina Värdar i Malmö

PRESSMEDDELANDE Stockholm 2006-03-15 En okänd man i 40 års åldern har under falska förespeglingar utgett sig för att vara en person som arbetar inom den brottförebyggande verksamheten Lugna Gatan och har på så sätt sökt kontakt med ungdomar i Malmö centrum. Lugna Gatans ledning ser mycket allvarligt på händelsen. – Under de 10 år vi arbetat, har vi aldrig stött på något liknande, säger Arne Danner, verksamhetsansvarig för Lugna Gatan/Sverige. I Malmö har vi dessutom inte startat vårt arbete, där befinner sig värdarna fortfarande under utbildning. – En Lugna Gatan Värd känner man lätt igen på den klassiskt svarta jackan med texten Lugna Gatan i gult och Fryshuset i rött på ryggen. Men med anledning av det inträffade kommer vi med all sannolikhet att även införa obligatoriska id-kort för våra Värdar, säger Arben Latifi som ansvarar för Lugna Gatan i Malmö. Lugna Gatan har sina lokaler vid Aq-va-Kul, där också alla rekryteringsmöten hålls. De färdigutbildade Värdarna kommer framför att finnas i Rosengård och Fosie och Södra innerstaden. För mer information kontakta: Camila Salazar Atias, informationsansvarig Lugna Gatan mobil: 0739 50 23 72 Arben Latifi, verksamhetsansvarig administrativ Malmö mobil: 0 701 434 040 "Lugna Gatan integrerar unga människor i samhället genom närvaro, engagemang, upplysning och arbete. Därigenom skapar vi trygghet." Lugna Gatan har under 10 år utvecklats till ett långsiktigt utbildnings- och integrationsprojekt i hela Storstockholm. I dag finns Lugna Gatan även i Göteborg och Malmö. Verksamheten består av olika grenar med olika uppgifter, men med samma mål och metoder. Vi har lyckats förena enorma olikheter till en samlad kraft för gemensamma mål. Unga människor från olika kulturer och religioner jobbar idag tillsammans i det svenska samhället. Lugna Gatan har drygt 100 anställda och är en del av Fryshusets permanenta verksamhet.