Dokumentärfilmen "The Missing Peace" har premiär den 10 december 2018.

Pressinbjudan: Ny dokumentärfilm om unga fredsskapare

Välkommen till premiären av dokumentärfilmen "The Missing Peace", med efterföljande samtal på Fryshuset i Hammarby Sjöstad, den 10 december, med start klockan 16:00.

Dokumentärfilmarna Annabella Stieren, från Tyskland, och Nathan Sampaio, från Brasilien, har skapat en kortfilm om unga från olika delar av världen som alla har vuxit upp i konfliktfyllda och våldsamma miljöer, men som själva har agerat för att bryta våldstrenden och skapa fred i sina samhällen.

Filmen "The Missing Peace" har premiär på Fryshuset den 10 december som även är Internationella dagen för mänskliga rättigheter. I samband med filmvisningen arrangeras ett seminarium för att uppmärksamma treårsdagen av FN:s Säkerhetsråds resolution 2250 om unga, fred och säkerhet. Seminariet är öppet för allmänheten. Fri entré.

PROGRAM

16:00-16:30  Visning av dokumentären "The Missing Peace" (30 minuter)

16:30-18:00  Diskussioner och samtal med:

• Minna Höggren, aktivist, tidigare Fryshusets ungdomsambassadör
  • Erike Tanghøj, Folke Bernadotte Academy
  • Joao Scarpelini, UN Youth Advisor Integrated Office of the UN Resident Coordinator for Somalia
  • Liam Sallmander, Tillsammans för Sverige, Fryshuset
  • Linda Skogsby, Marknad & Utveckling, Fryshuset
  • Khalid Mohammed, For the People Vivalla

Samtalen modereras av Simón Cabrera Ebers, grundare av Fryshusets projekt Peace Leaders, och Sarah Smith, Programme Officer vid Dag Hammarskjöld Foundation. Seminariet är ett samarbete mellan Fryshuset och Dag Hammarskjöld Foundation.

Läs hela programmet här: https://www.daghammarskjold.se/event/missing-peace-seminar/

Eventet kommer att livestremas här.

ANMÄLAN OCH MER INFORMATION

För anmälan och mer information vänligen kontakta Simón Cabrera Ebers, tel:+46 73 950 2366, simon.ebers@fryshuset.se

Om Fryshuset – Fryshuset är en ideell organisation för och med unga som funnits sedan 1984. Vi bedriver ett 50-tal olika verksamheter som sträcker sig från skola till kultur och nöjen vidare till projekt som direkt adresserar vår tids svåraste sociala utmaningar. Genom att möta och satsa på unga vill vi bidra till ett kreativt samhällsklimat som vågar tänka nytt och hitta nya lösningar för att alla ska få vara med och bidra!