Utrikesminister Margot Wallström och stiftelsen Fryshusets VD Johan Oljeqvist står värdar för Barnforum om barn och väpnad konflikt

Torsdag 22 mars genomför UD i samarbete med stiftelsen Fryshuset ett Barnforum med fokus på ämnet barn och väpnad konflikt. Barnforum är en del av en serie barnkonsultationer som anordnas i ett flertal länder.

Sverige har under sin tid i FN:s säkerhetsråd valt att ha barn och väpnad konflikt som ett av sina fokusområden. Som ordförande i FN:s säkerhetsrådetsarbetsgrupp för barn och väpnad konflikt har Sverige konsekvent tagit upp barns utsatta situation i väpnad konflikt med utgångspunkt i fyra svenska prioriteringar; genomförandet av barn och väpnad konflikt--agendan, barns möjlighet att få sin röst hörd, barns rätt till utbildning och barns rätt till hälsa.

– Vi har inte råd att förlora flera generationer barn som berövas rätten till liv, till utbildning, blir föräldralösa, skadas och traumatiseras. Om vi skyddar barn idag kan vi förhindra konflikter imorgon, säger utrikesminister Margot Wallström i en kommentar inför eventet.

Ett 60-tal barn i Sverige har i över en månads tid arbetat med frågor som rör skydd av barn, barns rättigheter och förebyggande av konflikt. Utifrån detta arbete har barnen tagit fram rekommendationer som ska presenteras för utrikesminister Margot Wallström under forumet den 22 mars.

Vid Barnforum deltar även Virginia Gamba, FN:s generalsekreterares särskilda sändebud för barn och väpnad konflikt, och generallöjtnant Roméo Dallaire, grundare av Roméo Dallaire Child Soldiers Initiative.

Fryshuset är en ideell organisation för och med unga som funnits sedan 1984. Vi bedriver ett 50-tal olika verksamheter som sträcker sig från skola till kultur och nöjen vidare till projekt som direkt adresserar vår tids svåraste sociala utmaningar. Genom att möta och satsa på unga vill vi bidra till ett kreativt samhällsklimat som vågar tänka nytt och hitta nya lösningar för att alla ska få vara med och bidra!