Återvinningsstation i Björkhagen har återuppstått

För att möjliggöra för byggarbeten togs återvinningsstationen på Malmövägen 55 i Björkhagen bort den 9 juni förra året på Stockholm Stads begäran. Nu är arbetena avslutade och Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) som ansvarar för alla landets återvinningsstationer har därför ställt tillbaka stationen.

Äntligen har vi nu kunnat ställa tillbaka stationen på sin plats, den har verkligen varit efterlängtad, säger Annika Ahlberg, regionchef på FTI. Vi hoppades att få en ny närbelägen plats för stationen tidigare,men har istället fått hänvisa våra återvinnare att lämna sina förpackningar och tidningar på någon av våra andra återvinningsstationer.

Återvinningsstationer ger närboende hushåll i området möjlighet att lämna sina källsorterade förpackningar av papper, plast, metall samt även tidningar och glas.

Återvinningsstationen i Björkhagen är från och med i måndags den 12 oktober tillbaka på ungefär samma plats som den hade före bygget. Återvinnare hittar den i jämnhöjd med Malmövägen 59.

Jag passar gärna på att tipsa om att de som vill, via vår hemsida, kan få information om när stationen töms och städas, www.ftiab.se/hitta-atervinningsstation

I ett större perspektiv bidrar återvinning till tillverkning av nya förpackningar, nya produkter, nytt glas och nya tidningar och att vi aktivt sparar på jordens ändliga resurser.

Grovsopor kan hushåll, företag och andra verksamheter lämna till någon av kommunens återvinningscentraler.

På FTI:s hemsida kan företag och verksamheter söka efter var de gratis kan lämna verksamhetsförpackningar, www.ftiab.se/mottagningspunkt.

Annika Ahlberg, regionchef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

annika.ahlberg@ftiab.se