Återvinningsstation tas bort i Järfälla

Återvinningsstationen vid Kvarnvallen i Järfälla stängs den 28 april med anledning av omfattande nedskräpning på platsen. Både Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) som ansvarar för landets återvinningsstationer och Järfälla kommun har prövat flera åtgärder som ingen lett till någon förbättring.

– Vi och kommunen har försökt komma tillrätta med sopdumpningen på återvinningsstationen, men våra åtgärder har inte gett önskat resultat och vi är därför överens om att ta bort stationen, säger Annika Ahlberg, regionchef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI).

Återvinningsstationer är endast till för hushållens förpackningar och tidningar men vid stationen har det under en längre tid bland annat dumpats grovsopor, hushålls – och trädgårdsavfall, samt farligt avfall. Polisanmälningar samt avhysning av bosättningar i närheten är några av de åtgärder som gjorts men som inte lett till något resultat.

– Omfattande sopdumpning som måste städas bort med lastbil har gjort att vi är tvungna att ta bort stationen. Det är alltid olyckligt när en återvinningsstation stängs med hänsyn till att tillgängligheten då försämras för alla engagerade återvinnare, säger Annika Ahlberg, FTI. – Vårt mål är tvärtom att förenkla för boende i området att bidra till återvinning av sina förpackningar och tidningar och därmed öka återvinningen.

Hushållens återvinning bidrar väsentligt till att man aktivt sparar på jordens ändliga resurser vid tillverkning av nya förpackningar, produkter, glas och tidningar. FTI arbetar för att återvinningsstationer ska vara trygga platser att gå till, till förmån för invånare i de områden de är placerade.

– Jag hoppas att alla återvinnare fortsätter att källsortera och lämna sina förpackningar och tidningar till återvinning på återvinningstationerna på Hemmansvägen, vid Willys/Veddesta och på Görvälns återvinningscentral som är de platser vi hänvisar till, säger Annika Ahlberg, FTI.

På FTI:s hemsida kan man snabbt hitta den återvinningsstation som ligger närmast från där man befinner sig och se uppgifter om när den töms och städas, www.ftiab.se/hitta-atervinningsstation.

FTI har tagit fram denna service för alla återvinnare runt om i hela landet. För grovsopor hänvisar FTI till fastighetsägarens miljö- eller grovsoprum, för information på kommunens hemsida eller annan tillgänglig återvinningsanläggning för att motverka nedskräpning. FTI arbetar för att återvinningsstationer ska vara trygga platser att gå till, till förmån för invånare i de områden de är placerade.