Återvinningsstationen på Dalagatan tas bort

Återvinningsstationen på Dalagatan kommer att tas bort omgående på grund av att platsen kommer att bli byggarbetsplats med en ny verksamhet och det finns inte längre plats för en återvinningsstation.

–  Vi har tyvärr inte lyckats hitta en ersättningsplats för återvinningsstationen, så tills vidare hänvisar vi de boende till stationerna som ligger närmast, säger Mia Steinbach, regionchef vid Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI).

Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) hänvisar hushållen att istället lämna sina källsorterade förpackningar på återvinningsstationerna vid Ica Maxi på Linggatan och på Norra Järngatan.

–   Tömningsintervallerna på dessa stationer kommer att ses över för att möta den volymökning som blir när stationen på Dalagatan stängs, avslutar Mia Steinbach.

Återvinningsstationer ger hushåll i området möjlighet att lämna förpackningar av papper, plast, metall och glas samt tidningar. I ett större perspektiv bidrar återvinning av förpackningar till att vi aktivt sparar på jordens ändliga resurser vid tillverkning av nya förpackningar, produkter, glas och tidningar. Miljömässigt ger det vinst varje gång!

Grovsopor lämnar hushållen till kommunens återvinningscentraler.

Företag och andra verksamheter kan hitta information om var de gratis lämnar sina förpackningar på FTI:s hemsida, www.ftiab.se/mottagningspunkt.

FTI:s uppdrag är att samla in och se till att förpackningar och tidningar återvinns. Det görs bland annat via de återvinningsstationer FTI har och som finns runt om i hela landet.

Mia Steinbach, Regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

Telefon 08-566 144 38