​Återvinningsstationen vid Bromma Blocks tas bort

Den 5 februari kommer återvinningsstationen vid infarten till Bromma Blocks att tas bort med hänsyn till att ytan kommer att bli byggarbetsplats, inför byggnation av en ny station för Tvärbanan. Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) hänvisar till återvinningsstationerna vid Kvarnbacksvägen 64 och Adolfsbergsvägen 13.

Det är alltid beklagligt när en återvinningsstation försvinner, säger Annika Ahlberg, regionchef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI). Mängden förpackningar som lämnas till återvinningsstationer i området är stort, vilket visar på många engagerade återvinnare. Vi hoppas att våra återvinnare kommer fortsätta att källsortera och lämna sina förpackningar och tidningar vid de återvinningsstationer som vi hänvisar till.

Vi anpassar nu tömningar och städning på de återvinningsstationerna vi hänvisar till och välkomnar besökare att kontakta oss om det skulle bli fullt i behållarna, säger Annika Ahlberg.

Återvinningsstationer ger närboende hushåll möjlighet att lämna sina pappers-, plast-, metall- och glasförpackningar samt tidningar till återvinning.

Det är FTI:s uppdrag att samla in och se till att förpackningar och tidningar återvinns. Det gör man bland annat genom de 5 800 återvinningsstationer som finns runt om i hela landet. På FTI:s hemsida kan företag och andra verksamheter hitta var de gratis kan lämna sina verksamhetsförpackningar, www.ftiab.se/mottagningspunkt.

Grovsopor lämnas till någon av kommunens återvinningscentraler.

I det större perspektivet bidrar återvinning av förpackningar och tidningar till att vi aktivt sparar på jordens ändliga resurser vid tillverkning av nya förpackningar, produkter, glas och tidningar. Miljömässigt ger det vinst - varje gång!

Annika Ahlberg, Regionchef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

annika.ahlberg@ftiab.se