Akuta problem med återvinningen i Göteborg, Partille och Härryda

Vid en kontroll under måndag av fordonen som tömmer återvinningsstationernas behållare för förpackningar av papper, plast och metall i Göteborg, konstaterades sprickbildning i lyftkranarna. För att till varje pris undvika en olycka har samtliga dessa lastbilar tagits bort från tömningsuppdraget. Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI som ansvarar för återvinningen uppmanar nu alla som kan, att om möjligt vänta med att lämna förpackningarna till återvinning till dess man har kommit i kapp med tömningarna.

– Under tisdagen har vår entreprenör lyckats kalla in tre ersättningsbilar från andra transportörer i området, säger Magnus Örnborg, regionchef vid FTI. Men vi har fortfarande behov av ytterligare en bil och beklagligt nog har vi i och med detta kommit efter i arbetet.

Konsekvenserna av den försenade tömningarna samt att det fortfarande saknas en tömningsbil kommer att bli påtaglig under de närmsta dagarna. Redan nu har FTI fått in rapporter om att behållare är överfulla och att förpackningar lagts utanför behållarna. Detta problem utöver det sedan tidigare stora problemet med att vissa lägger grovsopor, trädgårdsavfall med mera på stationerna riskerar att göra situationen vid återvinningsplatserna i Göteborg ohållbar inom kort.

Vi kan inte nog tydligt poängtera att grovsopor, trädgårdsavfall och dylikt ska lämnas på kommunens bemannade återvinningscentraler och inte på våra stationer. Det är normalt ett av våra största problem i Göteborg och nu kan sådana nedskräpningsbrott komma att bli rent förödande.

– För att situationen inte ska bli helt ohanterlig kommer vi kanske dessutom att någon enstaka gång tvingas sända en del av förpackningarna till förbränning. Det är i och för sig tvärt emot det uppdrag vi har åt våra producenter, men av två onda ting måste vi prioritera att få bort avfallet utanför behållarna.

FTI har förhoppning om att vara i kapp med tömningen inom en vecka. De trasiga lastbilarna behöver reservdelar som tillverkas för hand i Österike och leverantören uppger att reservdelarna tidigast kan komma till Sverige i slutet av september.

–. Vi beklagar verkligen det omak som händelsen skapar för boende i Göteborg, Partille och Härryda och arbetar intensivt med att lösa de mest akuta problemen genom att till exempel hyra in fler städare för att hålla rent, avslutar Magnus Örnborg.

Magnus Örnborg, Regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

magnus.ornborg@ftiab.se