​Fastighetsnära insamling ökar i Göteborg

Återvinningsstationer för förpackningar och tidningar stängs i Kviberg, Länsmansgården och Kallebäck den 31 augusti med anledning av att bostadsbolaget Poseidon sagt upp platserna. Poseidon har istället byggt miljöhus och med fastighetsnära insamling för sina hyresgäster. I slutet av november kommer återvinningsstationen på Blendas gata i Backa Röd att stängas av samma orsak.

– Vårt mål är att öka återvinningen av förpackningar och tidningar och där är goda förutsättningar i vardagen viktigt, säger Magnus Örnborg, regionchef vid Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI). – Det ska vara enkelt för hushåll att lämna förpackningar och tidningar, det är ju faktiskt de som startar återvinningen när de källsorterar dem i hemmet. Fastighetsnära insamling är ju ett komplement till våra återvinningsstationer.

De återvinningsstationer FTI stänger står på Beväringsgatan 9 i Kviberg, på Bernhards Gränd 1 i Länsmansgården samt på Kallebäcksvägen i Kallebäck. Nu hänvisas återvinnare i Kviberg till stationerna på Kvibergs Broväg eller Nymånegatan. För återvinnare i Länsmansgården hänvisar man till Länsmanstorget eller Varmfrontsgatan och för återvinnare i Kallebäck hänvisas till Mejerigatan.

På FTI:s hemsida hittar man var en återvinningsstation finns närmast, från där man befinner sig och se uppgifter när den töms och städas, www.ftiab.se/hitta-atervinningsstation.

– Vi anpassar nu tömningar och städning på de återvinningsstationer vi hänvisar till och välkomnar besökare att kontakta oss om det skulle bli fullt i behållarna, säger Magnus Örnborg.

Återvinningsstationer ger närboende hushåll möjlighet att lämna sina pappers-, plast-, metall- och glasförpackningar samt tidningar till återvinning, vilket väsentligt bidrar till att vi aktivt sparar på jordens ändliga resurser vid tillverkning av nya förpackningar, produkter, glas och tidningar. För grovsopor hänvisar FTI till fastighetsägarens grovsoprum eller till kommunens återvinningscentral, för att motverka nedskräpning. FTI arbetar för att återvinningsstationer ska vara trygga platser att gå till, till förmån för invånare i de områden där de är placerade. Företag och andra verksamheter hittar var de gratis lämnar sina verksamhetsförpackningar på FTI:s hemsida, www.ftiab.se/mottagningspunkt. Det är FTI som, på uppdrag av producenter verksamma i Sverige, samlar in och ser till att förpackningar och tidningar återvinns. Det görs bland annat via 5 800 insamlingsplatser runt om i hela landet.

Magnus Örnborg, Regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI)

Telefon 08-566 144 74, magnus.ornborg@ftiab.se

Fakta: Det ska vara lätt att göra rätt! På FTI:s hemsida kan man se kortfilmer, testa sina återvinnarkunskaper i quizet Åter-vinneriet och bli en certifierad återvinnare. På www.ftiab.se/sortering finns guider och tips. Få svar på vanliga myter om återvinning, www.ftiab.se/myter

• fni, fastighetsnära insamling