Fastighetsnära insamling ska öka för mer återvinning

Fastighetsnära insamling av förpackningar och tidningar finns idag för över 1 300 000 hushåll, det vill säga över 30 % av svenska hushåll har genom fastighetsägarens försorg möjligheten att återvinna i närhet till bostaden. I ett utvecklingsprogram inom FTI ska antalet öka till 50 % de närmsta åren.

– Genom att stödja och underlätta utbyggnaden bidrar vi till att öka återvinningen och nå de nya höjda mål som regeringen ställt upp. Fastighetsvärdar väljer själv vem som ska hjälpa dem att hantera deras avfall. Den entreprenör som de väljer för återvinning av förpack­ningar och tidningar avtalar med oss på FTI och får en avtalad ersättning som är lika oavsett vilken entreprenör värden anlitar, säger Ulrika Eliason, produktchef på Förpacknings- och Tidnings­insamlingen (FTI). – Vi vill att ännu fler ska få möjligheten att ha sin återvinning nära bostaden och den fastighetsnära insamlingen är ett bra komplement till våra återvinningsstationer.

Göteborgs stad och FTI genomför tillsammans inom ramen för ett avtal om samverkan också ett projekt som syftar till att öka den fastighetsnära insamlingen i kommunen. Där har tre kund­samordnare anställts som ska hjälpa fastighetsägare som vill öka servicen till sina boende.

– Kundsamordnarna tar kontakt med fastighetsägaren och informerar om hur fastighetsnära insamling kan organiseras och de berättar om fördelarna för såväl fastighetsägare som de boende. De hjälper även till att samla in de uppgifter som krävs för att de lokala avfallentreprenörerna ska kunna lämna bra offerter.

Parallellt med projektet introducerar även FTI en ny tjänst på sin hemsida. I en gratis söktjänst kopplas fastighetsägare ihop med återvinningsföretag. Fastighetsägare som vill ha hjälp att planera för en utbyggnad av sin avfallshantering sänder själv iväg en intresseanmälan som går till de entreprenörer som har avtal med FTI. En intresseanmälan som är helt utan förpliktelser.

– Fler och fler hittar till vår hemsida. På sidan får såväl de boende som fastighetsägare hjälp att återvinna mer, berättar Ulrika Eliason. – För oss är det viktigt att återvinningen börjar på rätt sätt, det vill säga med en bra sortering i hushållet. FTI garanterar att det som entreprenören hämtar hos dem sedan återvinns på samma sätt som om det lämnats på en återvinningsstation, avslutar Ulrika.

Ulrika Eliason, produktchef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

Tel: 08-566 144 72 ulrika.eliason@ftiab.se