Fler företag ställer krav på att deras förpackningar återvinns med stor miljönytta

81 procent av företagen som säljer förpackade varor på den svenska marknaden tycker att det är mycket viktigt att deras förpackningar återvinns med största möjliga miljönytta, en ökning med 9 procentenheter sedan 2011.

Undersökningen har gjorts på uppdrag av Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) och avser de cirka 10 000 företag som har ett lagstadgat producentansvar genom att de tillverkar, importerar eller säljer en förpackning eller förpackad vara. Exempelvis livsmedelskedjor, möbel, mode- och hemelektronikhandeln.

Siffrorna visar att producentansvaret blivit viktigt för företagsledningarna som en del i företagens hållbarhetsarbete. Att vara ansluten till FTI är ett kvitto på man tar ansvar, bland annat genom att företagen därmed är med och finansierar landets 6000 återvinningsstationer. Kraven på vårt återvinningssystem ökar också i takt med företagens allt högre hållbarhetsambitioner, säger FTI:s vd Kent Carlsson.

Intressant är också att andelen företag som tidigare som ser återvinning som helt oviktig idag är noll, jämfört med fyra procent 2011.

FTI ägs och finansieras av företag som tillverkar, säljer eller importerar förpackade varor, förpackningar och tidningar. FTI har till uppgift att samla in förpackningar och tidningar och återvinna dem till nya produkter. Det sker genom insamling från hushåll via 6000 återvinningsstationer och insamling i bostadsfastigheter, samt från verksamheter.FTI drivs helt utan vinstsyfte. Idag källsorterar mer än 9 av 10 hushåll.

Undersökningen gjordes i maj 2015 av Stelacon på FTIs uppdrag.

Anette Löhnn, marknadschef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

anette.löhnn@ftiab.se

Annica Dahlberg, kommunikationschef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

annica.dahlberg@ftiab.se