FTI planerar om återvinningen i Malmö

Idag, den 26 februari, inleder Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) arbetet med att söka permanenta bygglov för ett antal återvinningsstationer i Malmö där det tidsbegränsade byggloven löpt ut, eller kommer löpa ut inom en snar framtid.

Först ut i detta förändringsarbete är stationerna vid Kilowattgatan i Höja, Krossverksgatan och Sommarvägen i Limhamn samt vid Tygelsjö IP i Tygelsjö. Dessa stationer tas bort idag för att komma tillbaka när permanent bygglov beviljats. Under kommande månader kommer ett antal ytterligare återvinningstationer i kommunen att tas bort för att sedan sättas tillbaka när ett permanent bygglov erhållits.

Ett antal stationer i Malmö står på tillfälliga bygglov som inte kan förlängas ytterligare, säger Anneli Viberg, regionchef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI). Så snart stationerna är borta kommer vi ansöka om permanent bygglov på samma plats. Jag räknar med att det tar upp till tre månader innan vi kan ställa tillbaka stationerna.

FTI:s återvinningsstationer ger närboende hushåll möjlighet att lämna sina pappers-, plast-, metall- och glasförpackningar samt tidningar till återvinning. För de fyra stationerna i Höja, Limhamn och Tygelsjö som nu är aktuella, hänvisas återvinnarna enligt följande som alternativ:

• För Kilowattgatan hänvisas till Västra Skrävlingevägen 149
  • För Krossverksgatan hänvisas till Västra Bernadottesgatan/ Roddaregatan
  • För Sommarvägen hänvisas till Västra Bernadottesgatan/ Roddaregatan
  • För Tygelsjö IP hänvisas till Laavägen vid vändplatsen.

Jag hoppas verkligen att våra återvinnare fortsätter att källsortera och lämnar sina förpackningar och tidningar vid de återvinningsstationer som vi hänvisar till under tiden, säger Anneli. – I ett större perspektiv bidrar återvinning av förpackningar och tidningar till att vi aktivt sparar på jordens ändliga resurser vid tillverkning av nya produkter.

Det är FTI som, på uppdrag av producenter verksamma i Sverige, samlar in och ser till att förpackningar och tidningar återvinns. FTI har 5 800 stationer för återvinning av runt om i hela Sverige. Flera av dessa har historiskt endast fått tillfälliga bygglov för den placering de har idag. Enligt Plan-och bygglagen (PBL) så ska sådana tillstånd tidsbeg­ränsas och tillståndet får endast förlängas en gång. Sedan måste byggnaden (i detta fall återvinnings­stationen) tas bort och den ansvariga måste söka ett permanent tillstånd om man vill fortsätta använda marken för ändamålet.

Anneli Viberg, Regionchef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

Tel: 040-42 31 14, E-post: anneli.viberg@ftiab.se