FTI satsar en kvarts miljon på sina Öländska återvinningsstationer

Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) avslutade sista veckan i juni vårens storsatsning på att göra alla sina 26 återvinningsstationer på Öland trevligare. Med ett fyra man starkt arbetslag har stationerna setts över, behållare har tvättats och målats, staket har rustats upp, ogräs rensats och marken har jämnats till och målats upp.

En återvinningsstation ska primärt ge närboende möjlighet att enkelt och bekvämt lämna sina källsorterade förpackningar av papper, plast, glas och metall samt tidningar till återvinning. I ett större perspektiv bidrar Ölänningarna därmed, med dessa sekundära råvaror, till tillverkningen av nya förpackningar, nya produkter, nytt glas och nya tidningar istället för att vi slösar på jordens ändliga resurser i onödan.

– Vi hoppas att upprustningen av stationerna ska uppmuntra Ölänningarna, såväl fastboende som sommargäster, att källsortera och lämna sina förpackningar till återvinning, säger Annica Dahlberg, informationschef vid Förpacknings- och Tidningsinsamlingen.

Upprustningen av återvinningsstationerna är ett led i FTI:s ambition att över hela landet göra det smidigt för hushållen att bidra till materialåtervinningen.

En återvinningsstation är till för förpackningar och tidningar från privatpersoner och hushåll. Grovsopor och annat hushållsavfall ska lämnas i grovsoprum eller på kommunens återvinningscentral. Speciellt på stationen på Per Lindströms väg har FTI fått in flera klagomål under senaste tiden. Trots att städning sker varje vardag så hinner stationsvärdarna inte hålla undan. Därför ökar nu FTI med städning även på helgen.

– När vi nu har lagt så mycket pengar på att få fina stationer så är det trist att se att så mycket grovsopor slängs där istället för på kommunens anläggning, säger Annica. Vi önskar att folk visar större respekt för kringboende och besökare och låter bli att dumpa bråte. Stationen är endast till för hushållens förpackningar och tidningar, inget annat.

Annica Dahlberg, Informationschef Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

Mobil 070-5864420

annica.dahlberg@ftiab.se

För allmän information om avfall och källsortering, se www.sopor.nu.

• nedskräpning, sopdumpning

• Kalmar