Helsingborg får fem nya återvinningsstationer!

I juni får Helsingborg fem nya återvinningstationer. En återvinningsstation vardera kommer etableras i områdena Kattarp, Vallåkra, Västergård, Hasslarp och Rydebäck. Etableringarna är ett resultat av gott samarbete mellan Helsingborgs stad och Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI.

Helsingborgs stad har tagit fram förslag på platser och FTI har under våren sökt bygglov. Fem stationer är nu redo att ställas ut runt omkring i kommunen, vilket kommer ske i början av juni. De nya stationerna kommer att göra det lättare för boende att återvinna sina förpackningar och tidningar.

– Helsingborg har tidigare haft ont om återvinningsstationer och vi är jätteglada över att staden har hjälpt till att ta fram nya platser. Vi hoppas att det kommer fungera bra och att det kanske går att få till ytterligare några stationer på sikt, säger Magnus Sandström, regionchef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI.

Återvinningsstationer är till för närboende hushåll och ger dem möjlighet att lämna sina pappers-, plast-, metall- och glasförpackningar samt tidningar till återvinning, vilket väsentligt bidrar till att vi aktivt sparar på jordens ändliga resurser vid tillverkning av nya förpackningar och produkter.

– Med dessa nya stationer på plats hoppas jag att vi kan underlätta för invånarna i Helsingborg att på ett enklare sätt återvinna sina förpackningar och tidningar, säger Magnus Sandström, FTI.

På FTI:s hemsida hittar återvinnare enkelt en återvinningsstation som ligger närmast från där man befinner sig. Där ser man också när en station töms och städas, www.ftiab.se/hitta-atervinningsstation.

Företag och andra verksamheter hittar var de gratis lämnar sina verksamhetsförpackningar på FTI:s hemsida, www.ftiab.se/mottagningspunkt.

För grovsopor hänvisar FTI till fastighetsägarens miljö- eller grovsoprum eller till information på kommunens hemsida. FTI arbetar för att återvinningsstationer ska vara trygga platser att gå till, till förmån för invånare i de områden de är placerade.

För mer information:
Magnus Sandström, regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen
magnus.sandström@ftiab.se

Fakta: På www.ftiab.se/sortering finns tips på vad som är en förpackning och hur man sorterar. Få svar på vanliga myter om återvinning, www.ftiab.se/myter. För allmän information om avfall och källsortering, se www.sopor.nu.