Julfint på Sveriges över 5 000 återvinningsstationer

Enligt många bedömare slår julhandeln rekord även i år. HUI Research spår en femprocentig ökning från förra året och PostNord såg redan tidigt i december att antalet paket hade ökat. E-handeln steg med 16 procent bara under tredje kvartalet 2015 (i Sverige görs idag drygt vart femte köp av sällanköpsvaror på nätet*). Den stora ökningen ger också ökad mängd förpackningsmaterial redan från Lucia. Därför kraftsamlar Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) genom att sätta in extraresurser tidigt och kraftigt öka antalet tömningar av behållare.

Redan före Lucia började extraresurser sättas in med fler tömningar av återvinningsbehållare och städning. Insatsen pågår under fyra veckors tid mellan vecka 51 och vecka 2. FTI, som ansvarar för insamling och återvinning av förpackningar och tidningar, upp emot dubblerar antalet tömningar av återvinningsbehållare för pappers- och plastförpackningar i Sverige, och i vissa områden betydligt mer än så. På platser där återvinningsbesöken är mer frekventa töms behållare flera gånger i veckan och på vissa platser varje dag, både vardag och helgdag. Det utförs även extratömningar av behållare för glasförpackningar.

Vi tar vårt uppdrag på stort allvar och när alla prognoser pekar på både ökad julhandel och tidigare start gör vi vad vi kan för att serva hushållen på bästa sätt. Tömningsbilar kommer besöka våra återvinningsstationer ofta och vi hoppas på överseende med den extra trafik det kan innebära, eftersom vi vill hålla rent och snyggt på stationerna, säger Annika Ahlberg, regionchef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen.

Utöver extra tömningar kommer företaget att sätta ut fler behållare för att ta hand om pappersförpackningar och julklappspapper. Dessutom ökas städresurserna på återvinningsstationer, för att hålla julfint under hela helgperioden.

Om en behållare på en återvinningsstation ändå är full är en tömningsbil förmodligen redan på väg, men vi tar tacksamt emot tips på stationer som behöver tömmas eller städas, avslutar Annika Ahlberg.

Kontakta företagets kundtjänst på telefon 0200-88 03 11 eller via hemsidan www.ftiab.se. Kundtjänst håller öppet alla dagar även helgdagar.

*E-barometern Q3 2015, ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Annica Dahlberg, informationschef vid Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

070-586 44 20, annica.dahlberg@ftiab.se

Förpacknings- och Tidningsinsamlingens bästa tips:

• Julklappspapper och wellpapp läggs bland pappersförpackningar – om möjligt ta bort tejp och klister och lägg detta i soppåsen
  • Paketsnören läggs i soppåsen
  • Sillburken av glas lämnas bland glasförpackningar och locket i metallförpackningar
  • Metallförpackningar sorteras just som metallförpackningar
  • Trasiga lampor från t ex adventsljusstake och julgran lämnas till återvinningscentralens el-insamling
  • Tryck gärna ihop kartonger och vik papper innan de läggs i behållaren för pappersförpackningar så att det tar mindre plats. Och om möjligt gör gärna stora kartonger så platta som det bara går
  • På återvinningasstationen lämnas endast förpackningar och tidningar. Grovsopor lämnas
    till någon av kommunens bemannade återvinningscentraler som finns noterade på kommunernas hemsida
  • Följs de enkla reglerna så blir det lättare för andra återvinnare att komma fram till behållarna