Kuvert till jul- och nyårskort kan inte återvinnas

Med jul- och nyår kommer en och annat hälsning i brevlådan där hemma. Svenska hus­håll och företag får närmre 30 miljoner jul- och nyårskort varje år. Flertalet av de trevliga kor­ten är  nedstoppade i kuvert, kuvert som inte kan återvinnas utan ska läggas bland de hushållssopor som skickas till förbränning – det vill säga om man väljer att inte spara dem.

Svenskarna lämnar varje år in över 300 000 ton tidningar och andra trycksaker (returpapper) till återvinning. Det blir nästan 35 kilo per invånare och år. Alla trycksaker som samlas in i tidningsbehållarna på Förpacknings- och Tidnings­insamlingens (FTI) återvinningsstationer och i fastighetsnära system används till tillverkning av nya pappers­produkter: tidningspapper, katalogpapper och hushålls- och toalettpapper. I behållarna ska endast tidningar och andra trycksaker läggas.

– Papperstillverkning sker i stora pappersmaskiner som är mycket känsliga för störningar. En källa till störningar är limmet som finns i olika trycksaker och i ku­vert. Limmerna passerar brukens utrustning i halvupplöst form och kan orsaka stopp i produktionen med stora ekonomiska förluster som följd,  säger Andreas Boo, vd för Pressretur AB, en av FTI:s delägare.

Pappersfibern som finns i det insamlade materialet kan återvinnas upp till sju gånger innan den är
utsliten. I en avancerad återvinningsprocess friläggs fibern och blir till nya pappersprodukter. Tidningar som läggs i FTI:s insamlingssystem blir till nya tidningar flera gånger om, vilket är en stor vinst för miljön. Varje återvunnet ton innebär till exempel ett minskat utsläpp av koldioxid på 1,4 ton.

– Häftklamrar och spiraler kan vi hantera i pappersbruken, men inte ännu mer limprodukter än
det som redan finns i tidningar och andra trycksaker
, säger Andreas Boo.

Fulla behållare rapporteras under jul- och nyårshelgen till vår kundservice (telefon 0200-88 03 11). Från 20:00 på vardagar och 16:00 på lördagar och söndagar, när den inte är bemannad, kan fulla behållare anmälas och synpunkter lämnas på vår webbsida www.ftiab.se/jul. FTI uppmanar även bilister att undvika parkering nära återvinningsstationen. Tömningen av behållarna försvåras och kan i värsta fall inte göras alls.

Andreas Boo, vd Pressretur AB. Telefon: 08-566 144 90.

E-post: andreas.boo@holmen.com