Vägen till smartare plastförpackningar - en återvinningsmanual från FTI

Dagligvaruleverantörers Förbund, DLF:s årsmöte i torsdags presenterade Förpacknings- och Tidningsinsamlingen ett verktyg för förpackningsutvecklare, inköpare och hållbarhetschefer att göra ännu smartare val av förpackningsmaterial. Nu lanseras en unik manual med riktlinjer som stöd för dagligvaruindustrin och dagligvaruhandeln i sitt val av mer återvinningsbara plastförpackningar.

En förpacknings uppgift är att innehålla, skydda eller presentera en vara. Den ska också gå att återvinna, igen och igen. För plastförpackningar som tillverkats av olja eller biobaserade material innebär det att materialet ges möjligheten att leva länge genom att det kan användas i tillverkning av nya plastprodukter.

Deltagarna på DLF:s årsmöte fick under torsdagen ta del av en pinfärsk snabbguide med kom-i-håg hjälp om vilka plaster som är bra samt vilka val av lim, färg, etiketter med mera som påverkar återvinningen av förpackningar. Dagligvaruleverantörerna ser med förväntan fram emot den hjälp man kan få från den kommande förpackningsmanualen och från den återvinningsutbildning som planeras.

Våra medlemmar får nu en guide som kan bidra till att de plastförpackningar som sätts på marknaden är bättre ur ett materialåtervinningsperspektiv, vilket bidrar till att dagligvarubranschen blir mer hållbar, säger Jörgen Friman, vd på DLF, Dagligvaruleverantörers Förbund.

FTI:s uppdrag från det svenska näringslivet är att se till att de förpackningar och tidningar som använts i hushåll och verksamheter samlas in för att bli till ny råvara i tillverkning. Producenter som importerar/för in eller fyller en förpackning som säljs i Sverige är anslutna och betalar för hela återvinningen. Flera söker råd om vad som är bra val. Den manual som nu finns till försäljning är unik i sitt slag såvitt FTI kan konstatera.

- I Sverige är vi rätt duktiga på att återvinna förpackningar, men vi måste bli ännu bättre, framför allt på plastförpackningar. Vi producenter måste också hjälpa till genom att välja plastsorter till våra förpackningar som är bra ur ett återvinningsperspektiv. FTI:s plastguide kommer att vara en bra hjälp vid framtida produkt- och förpackningsutveckling och ett viktigt bidrag till det cirkulära arbetet, säger Karin Brynell, vd på branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel.

Eftersortering och återvinning av plast erbjuds av olika anläggningar, som använder olika tekniker. FTI har efter upphandling valt fyra anläggningar som samarbetspartners för att eftersortera, upparbeta och sälja plastförpackningar som lämnats till återvinning av Svenska hushåll. Anläggningarna, en i Sverige och tre i Tyskland är byggda för att använda några, men inte alla, tillgängliga tekniker för sortering och återvinning. Därför är det viktigt att förpackningsval som görs anpassas till den teknik dessa anläggningar använder.

– För att leva upp till sina högt ställda hållbarhetsambitioner behöver producenter redan i sitt förpackningsval ta rätt beslut då det gäller val av plast, tryck, lim med mera. Hållbarhetsambitionen innebär också att det förpackningsmaterialet som väljs ska vara efterfrågat på marknaden för återvunnet material, säger Anette Löhnn, marknadschef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen som också bjuder in producenterna till att lämna synpunkter och förbättringsförslag på manualen inför en planerad omarbetning under hösten.

– Flertalet av våra närmre 10 000 kunder vet vilka krav de ska väga in i förpackningsvalen, men inte alla. Vi vill därför delge vår kunskap som hjälp. Vi kommer under hösten utarbeta liknande manualer för de övriga förpackningsmaterial vi hanterar, säger Kent Carlsson, vd på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen.

Anette Löhnn, Marknadschef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

Tel: 0707-62 40 68, anette.lohnn@ftiab.se