Lucia kommer med enklare återvinning i Sälen och Kläppen

Lagom till Lucia och när skidsäsongen drar igång i fjällen ställer Förpacknings- och Tidningsinsam­lingen, FTI ut nya återvinningsstationer i Tandådalen, Hundfjället och Stöten. Därigenom kan fler förpackningar och tidningar i Sälen och Kläppen återvinnas till nytt material och vinterturister kan fortsätta rädda planeten även under semestern.

De nya stationerna har tillkommit i tid till jul genom ett mycket gott samarbete mellan FTI, Vatten & Avfall i Malung-Sälen AB, Stöten och SkiStar Sälen.

Tillsammans ökar vi förutsättningar att öka återvinningen när många familjer och vänner från hela landet åker till fjällen för att njuta av några härliga vinterveckor, säger en glad Mia Steinbach, regionchef vid Förpacknings- och Tidningsinsam­lingen (FTI). Vi vill att alla kan ta del av den storslagna fjällvärlden, fira jul och nyår och samtidigt fortsätta återvinna.

FTI har näringslivets uppdrag att samla in och se till att förpackningar och tidningar återvinns. Det görs bland annat genom de 5 800 återvinningsstationer för hushåll, runt om i hela landet. Återvinningsstationerna är till för hushållsförpackningar och ger privatpersoner möjlighet att ge nytt liv åt sina förpackningar och av sina tidningar.

Nu fokuserar vi i Sälen på att följa upp volymerna som kommer in via behållarna. Vi vill att det ska vara snyggt och trevligt på återvinningsstationerna, fortsätter Mia Steinbach. – Julen är den tid som flest förpackningar lämnas till återvinning. Därför är det extra viktigt att bevaka och justera tider för tömning och städning. Skulle det bli fullt i behållarna uppskattar vi om återvinnare kontaktar oss, så att vi kan åtgärda detta.

Kontakta vid behov FTI genom att ringa det kostnadsfria telefonnummer 0200-88 03 11 (öppet vardagar klockan 08:00-20:00 samt lördagar och söndagar mellan 10:00-16:00).

Att ta ansvar för mer än upplevelser i fjällen är viktigt för oss. Genom att samarbeta med FTI för ökad återvinning av förpackningar och tidningar kompletterar vi det samarbete vi också har med Pantamera (återvinning av burkar och PET-flaskor) och detta går hand i hand med vårt eget miljöarbete, säger Linda Morell, Nordisk Reklam- och PR chef Skistar.

Med de tre nya stationerna har Sälenfjällen sammantaget fem återvinningsstationer och FTI planerar redan för fler. Ett tips är att söka fram exakt läge för återvinningsstationerna via kartfunktionen på, www.ftiab.se/hitta-atervinningsstation.

Mia Steinbach, regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI)

Telefon 08-566 144 38 mia.steinbach@ftiab.se