Många är nöjda med lösningar för återvinning i Ekerö – men förtroendet behöver öka

Ekeröborna är nöjda med de lösningar man använder för att återvinna sina förpackningar och tidningar. Mest nöjd är man med återvinningsstationerna. Men förtroendet för återvinningen i sig, att det man lämnar blir till nya produkter, kan bli bättre. Det visar en undersökning som Sifo har gjort på uppdrag av FTI.

Undersökningen från FTI visar totalt sett att 85 procent av de svarande är nöjda med de lösningar man använder för att återvinna hushållets förpackningar och tidningar. Den som bor i en tätort är lika nöjd som den som bor på landet.

En stor majoritet säger att man är nöjd eller mycket nöjd, det är ett mycket gott betyg säger Annika Ahlberg, regionchef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI.

I Ekerö kommun använder merparten oftast en återvinningsstation för att lämna sina använda förpackningar och tidningar. I övrigt använder man miljörum, en lösning som finns i flerbostadshus, eller lämnar avfallet på en bemannad återvinningscentral. Undersökningen visar att det finns ett tydligt samband mellan tillgänglighet och nöjdhet: de som tycker återvinningslösningarna är tillgängliga och enkla att använda i vardagen är nöjda totalt sett. Nöjdast är man med återvinningsstationerna där nästan 9 av 10 har svarat att man är nöjd eller mycket nöjd.

Det är glädjande att kommuninvånarna är så nöjda. Samtidigt visar sambandet mellan tillgänglighet och nöjdhet på vikten av att göra plats för återvinning där många rör sig, till exempel på pendlarparkeringar, säger Tomas Öhman, avfallingenjör på Ekerö kommun.

Resultatet visar också att 8 av 10 tar bilen till återvinningsstationen. Hälften lämnar sitt avfall när de har vägarna förbi, till exempel på vägen till mataffären.
Det är positivt för miljön när lämningen av avfall kan kombineras med andra transporter, det är ett beteende vi uppmuntrar till, säger Tomas Öhman.

När det kommer till förtroendet visar resultatet att det finns en del att göra. 4 av 10 kommuninvånare säger sig inte tro eller är tveksam på att materialet återvinns, och de i kommunen som säger sig ha stort förtroende är färre än genomsnittet.

Personer som har ett högt förtroende återvinner också i högre utsträckning. Det är därför en viktig fråga att arbeta med, både för FTI och för kommunen, säger Tomas Öhman. Det kan handla om att öka kunskapen om vad som händer med förpackningarna man lämnar och att bemöta vanliga myter kring återvinning.
Vi ser att unga har högre förtroende än äldre och det är positivt, de är framtidens återvinnare, säger Tomas Öhman.

Utrymmesbrist i hemmet är en av anledningarna till att man inte återvinner mer enligt undersökningen.
Många frågar efter smarta lösningar i hemmet. Det är lätt hänt att tomma förpackningar och högar av tidningar tornar upp sig innan man hinner lämna det. FTI har därför tagit fram inspiration för hemmet inom kampanjen Låt gammalt bli nytt, säger Annika Ahlberg, FTI.

Så gjordes undersökningen

Undersökningen gjordes av Sifo på uppdrag av FTI i 18 kommuner*. 7500 personer intervjuades per telefon mellan den 20 mars och den 10 maj 2017.

Frågorna ställdes till den i hushållet som är över 18 år och huvudansvarig för återvinning av förpackningar och tidningar. Frågorna har tagits fram och testats i samarbete med några kommuner.

* Ekerö, Eksjö, Falun, Gällivare, Hallstahammar, Katrineholm, Lindesberg, Linköping, Lomma, Mörbylånga, Nykvarn, Olofström, Salem, Sandviken, Skövde, Strömsund, Sunne, och Tranemo.

Rapport med totala resultat finns att ladda ner från ftiab.se

FTI:
Annika Ahlberg, regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI)
08-566 144 01, annika.ahlberg@ftiab.se

Ekerö kommun:
Tomas Öhman, avfallsingenjör, Ekerö kommun
073-660 42 01, tomas.ohman@ekero.se

För inspiration om förvaring hemma, se Låt gammalt bli nytt
För allmän information om avfall och källsortering, se www.sopor.nu