Magnus Carlson ska få fler att återvinna mer - återvinner "The Burden"

Nu släpper den folkkäre artisten Magnus Carlson ”The Burden” från 2007, i en återvunnen version, och en ny musikvideo i samarbete med Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI. För att sprida kunskap och inspiration om återvinning och för att få fler att källsortera mer, tar FTI hjälp av artister som återvinner varsin egen låt. Magnus Carlson är den tredje artisten, efter Ebbot och Titiyo, som engagerar sig för att öka hushållens engagemang och kunskap kring hur gammalt kan bli nytt.

Magnus Carlsons miljöengagemang blev känt i ”Så mycket bättre”. Där använde han tv-underhållning för att lyfta fram sitt miljöengagemang. Hemma gör artisten sopsortering till lek och motion för familjen och på turnéer ställer han stora krav på hållbarhet.

Jag insåg att världen inte tar slut med mig. Jag vet nu att medvetenhet och kunskap är nyckeln till att förändra beteenden och därför var det självklart för mig att engagera mig i
Låt gammalt bli nytt för att fler ska förstå betydelsen av att källsortera
, säger Magnus Carlson och fortsätter:

The Burden har bevisat sig hålla i längden och texten för tankarna till naturen. Den nya versionen är helt akustisk och fylld av tidlösa instrument, hållbar helt enkelt, säger Magnus Carlson.

Magnus Carlsons intresse för hav och miljö väcktes tidigt och hans miljömedvetenhet kännetecknas av få, men bra kläder, kranvatten före flaskvatten och tåg före flyg. De senaste tio åren har Magnus Carlson gått från att återvinna pantburkar till att nitiskt sortera varenda kapsyl. Den stora förändringen kom när han blev pappa.

Svenskarna blir allt bättre på att återvinna både plast- och pappersförpackningar. Det visar Förpacknings- och Tidningsinsamlingens resultat för 2016. Med siktet inställt på att nå regeringens nya mål tar företaget hjälp av artister som återvinner varsin egen låt.

Fortfarande hamnar för mycket återvinningsbart i soppåsen. För att nå målen från och med 2020 krävs det att svenskarna varje vecka räddar ytterligare två plastförpackningar och två pappersförpackningar och varje månad återvinner en konservburk till, säger Annica Dahlberg, kommunikationschef på FTI.

Den nya helt akustiska ”The Burden” ackompanjeras av Nordiska Kammarorkestern i Sundsvall och musikvideon är inspelad i Vålådalens magiska natur. Information och kunskap finns samlat på kampanjsajten: latgammaltblinytt.nu

Annica Dahlberg, kommunikationschef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen,
08-566 144 20 eller e-post: annica.dahlberg@ftiab.se