Nej tack till uttjänta lampor och julbelysning

Lös luciakronan som den skulle? I jul kommer miljontals trasiga lampor att bytas ut i svenska hem och det är viktigt att de hanteras rätt. Lampor kan innehålla bly och kvicksilver vilket förstör och försvårar återvinningen om de blandas med glasflaskor och andra förpackningar. Vill du bidra till att rädda planeten, lämna inte dessa lampor vid obemannade återvinnings­stationer eller andra behållare för glasförpackningar.

Att lägga en lampa i en glasåtervinningsbehållare gör stor skada för miljön. Istället för att återvinnas försvårar den återvinningen av de glasflaskor och burkar som finns i behållaren. Ännu värre är att bly eller kvicksilver i lampan inte kan tas om hand på ett säkert sätt utan riskerar att hamna i naturen. Tungmetallerna är också en arbetsmiljöfara för vår personal som arbetar med återvinning, säger Hans Standar, vd vid Svensk Glasåtervinning.

Lampor, lysrör och andra elektriska ljuskällor ska lämnas vid de be­mannade återvinningscentralerna eller returpunkter som finns i varje kommun, eller där elavfall tas emot. Återvinningsstationerna är bara till för hushållens förpack­ningar och tidningar.

Det är inte bara lampor som förstör för oss. Kring jul hittar vi också massor av gamla julgransbelysningar, elljusstakar, luciakronor och annat som inte är förpack­ningsglas i behållarna som människor lämnat i god tro, men som vi vore mycket tacksamma för att slippa. Den bästa julklapp vi kan få är därför att bara glasförpack­ningar läggs i våra behållare, avslutar Hans Standar.

FTI uppmanar även bilister att inte parkera nära återvinnings­stationen. Tömningen av behållarna försvåras och kan i värsta fall inte göras alls. Då blir det snabbt fullt eftersom juletid är den period på året då mest förpackningar används och återvinns.

Till vår kundservice (tfn 0200-88 03 11) kan hushållen rapportera fulla behållare, säger Annica Dahlberg på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI). Från 20:00 på vardagar och 16:00 på lördagar och söndagar, när kundservice inte är bemannad, kan fulla behållare anmälas och synpunkter lämnas på www.ftiab.se/jul.

Annica Dahlberg, Informationschef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

Telefon: 08-566 144 20, mobil: 0705-86 44 20