Ny återvinningsservice ska hjälpa invånarna i Borlänge att återvinna rätt

Nedskräpning och dumpning av grovsopor vid Förpacknings- och tidningsinsamlingens återvinningsstationer innebär både stora kostnader och irritation för allmänheten. Under våren inledde FTI projektet Ren Återvinning för att minska nedskräpningen av grovsopor – och nu satsar FTI tillsammans med Borlänge Energi på den uppskattade servicen Fågelmyra on tour. Den 21 augusti går startskottet för den 5 veckor långa återvinningsturnén, för att samla in sopor och samtidigt informera invånarna om vad som hör hemma på återvinningsstationen och inte. Genom samarbetet erbjuds även ny service i år då förpackningar och tidningar kan lämnas.

Anledningarna till nedskräpning av grovsopor är flera, både verksamheter och privatpersoner står för ungefär hälften var av det som sopdumpas. Återvinningsturnén ska öka kunskapen om hur man återvinner rätt samtidigt som man ökar tillgängligheten och möjligheterna för invånarna i Borlänge att återvinna. Under den 5 veckor långa turnén kommer man att kunna lämna grovsopor och återvinna nära där man bor – totalt kommer den mobila återvinningsstationen stanna på 19 utvalda platser under bestämda tidpunkter.

– Vi anser att det är viktigt att öka kunskapen om återvinning och skapa goda möjligheter för alla i Borlänge att återvinna. Lyckas vi nå ut med information samtidigt som vi gör det enklare i vardagen ger vi allmänheten bättre förutsättningar att återvinna rätt, och därigenom hoppas vi att sopdumpningen kan minska vid våra återvinningsstationer, säger Mia Steinbach, regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI).

Aktiviteten är en del av projektet Ren Återvinning som FTI startade under våren 2017. På utvalda platser i Sverige testas olika metoder för att se hur man kan minska sopdumpningen. Under 5 veckor kommer återvinningsturnén att pågå och därefter kommer en utvärdering att göras. Det här är något som FTI tillsammans med Borlänge Energi hoppas ska tilltala invånarna och stärka budskapet om hur man återvinner på rätt sätt.

– Borlänge Energi är mycket glada över FTI:s initiativ till detta samarbete. Vi hoppas att det ska leda till ökad kunskap hos Borlängeborna om hur sortering av förpackningar samt att nedskräpningen FTI:s återvinningsstationer ska minska, säger Magnus Fridolfsson chef på Fågelmyra avfallsanläggning, Borlänge Energi. - På Fågelmyra on tour tar vi sedan tidigare emot i stort sett allt – avfall för återanvändning, metallskrot, elektronik, deponi , brännbart och farligt avfall. Det är därför extra roligt att nu i samarbete med FTI även ta emot förpackningar.

För mer information och turnéstopp: https://www.borlange-energi.se/sv/Avfall/Fagelmyra/Fagelmyra-on-tour/

Mia Steinbach, regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

Telefon 08-566 144 38, mia.steinbach@ftiab.se