​Ny återvinningsstation i Änggården i Göteborg

Den 18 mars ställdes en ny återvinningsstation ut i området Änggården vid Margretebergsmotet, på den motsatta sidan från Botaniska trädgården i Göteborg. Återvinningsstationen är efterlängtad av hushållen i området. Nu kan återvinnare se i mobiltelefonen när den töms och städas.

– Jag är väldigt nöjd med den här placeringen. Boende i området har länge efterfrågat en station på nära håll och den här ligger också väldigt bra till för besökare som ska till eller från Slottsskogen, berättar Magnus Örnborg, regionchef vid Förpacknings- och Tidningsinsamlingen. Men jag är framför allt glad över att avståndet nu blir mycket kortare för de boende i området och att det kan göra vardagen enklare för dem att lämna sina sorterade förpackningar och tidningar till återvinning.

Nu kan återvinnare också se uppgifter direkt i mobilen på FTI:s hemsida om var en återvinningsstation finns och när den töms och städas,
http://www.ftiab.se/hitta-atervinningsstation. Med en genväg på skärmen i mobiltelefonen kan man dessutom snabbt nå informationen, även om man befinner sig på en ort i landet man inte känner till så väl.

Med en ny återvinningsstation avlastas de andra stationerna i Göteborg och är på så sätt även till nytta för alla återvinnare och insamlingssystemet som helhet i regionen. Företag och andra verksamheter kan söka på FTI:s hemsida efter var de gratis lämnar sina verksamhetsförpackningar, www.ftiab.se/mottagningspunkt.

Grovsopor lämnas till någon av kommunens återvinningscentraler.

Det är FTI:s uppdrag att samla in och se till att förpackningar och tidningar återvinns. På FTI:s
5 800 återvinningsstationer, runt om i hela landet, kan hushåll och privatpersoner lämna sina pappers-, plast-, metall- och glasförpackningar samt tidningar. På så sätt stannar materialen från alla förpackningar kvar i kretsloppet. Återvinning av förpackningar och tidningar bidrar till tillverkning av nya förpackningar, produkter, glas och tidningar och att vi aktivt sparar på jordens ändliga resurser. Miljömässigt ger det vinst varje gång!

Magnus Örnborg, regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

magnus.ornborg@ftiab.se