Ny återvinningsstation i Östansjö, Hallsberg

Återvinningsstationen på Hallsbergsvägen 62 togs bort den 16 oktober på markägarens begäran. I fin samverkan med Hallsbergs kommun har Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) fått bygglov beviljat för en yta vid Hallsbergsvägen 82 för att ställa ut en ny återvinningsstation. FTI räknar med att ställa ut den nya stationen den 19 december.

– Vi har haft ett fint samarbete med kommunen för att hitta en ny plats för återvinningsstationen och det är väldigt positivt att kunna ställa ut den inför stundande jul- och nyårshelg, då det också är högsäsong för oss, säger Ulla Krohn, regionchef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI).

– Kommunen kommer att inhägna återvinningsstationen så fort marken är iordningställd, en ny fastighetsgräns är utsatt samt när årstid och väder tillåter, säger Marianne Christiansen, förvaltningschef på Hallsbergs kommun. FTI kommer att påbörja markberedningen den 10 december. En återvinningsstation ska vara en plats där det är snyggt och trevligt.

Återvinningsstationer ger närboende hushåll möjlighet att lämna sina förpackningar av papper, plast, metall och glas samt tidningar till återvinning.

Grovsopor lämnas till någon av kommunens återvinningscentraler.

– Jag är mycket glad över att få välkomna kommunens invånare tillbaka för att återvinna sina förpackningar, säger Ulla Krohn. Vi vill att våra återvinnare har så nära till en återvinningsstation som det är möjligt.

På FTI:s 5 800 återvinningsstationer runt om i hela landet, kan hushåll och privatpersoner lämna sina pappers-, plast-, metall- och glasförpackningar samt tidningar.

Företag och andra verksamheter kan söka på FTI:s hemsida efter var de gratis lämnar in verksamhetsförpackningar, www.ftiab.se/mottagningspunkt .

Med återvinning stannar materialen från alla förpackningar kvar i kretsloppet. I det större perspektivet bidrar detta till tillverkning av nya förpackningar, nya produkter, nytt glas och nya tidningar och att vi aktivt sparar på jordens ändliga resurser. Miljömässigt är det vinst varje gång!

Ulla Krohn, Regionchef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen
ulla.krohn@ftiab.se