​Ny återvinningsstation på plats i Huvudsta

Den 25 november ställs det äntligen ut en återvinningsstation till i Huvudsta, ett område med förhållandevis få stationer. Den efterlängtade återvinningsstationen kommer att placeras på parkeringen vid Kristinelundsvägen i höjd med Armévägen.

– En privatperson har varit i kontakt med oss och föreslagit placeringen, vilket gör det extra roligt med den här återvinningsstationen. Vi hoppas nu att den ska göra det lättare för hushållen i den här delen av Huvudsta att återvinna sina förpackningar och att återvinningsstationen ska bidra till ökad återvinning, säger Ahlberg, regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI).

Återvinningsstationer ger närboende hushåll möjlighet att lämna sina förpackningar av papper, plast, metall och glas samt tidningar till återvinning. Grovsopor lämnas till kommunens återvinningscentral.

I ett större perspektiv bidrar återvinning av förpackningar av olika material till att vi aktivt sparar på jordens ändliga resurser vid tillverkning av nya förpackningar, produkter, glas och tidningar. Miljömässigt ger det vinst - varje gång!

Det är FTI:s uppdrag att samla in och se till att förpackningar och tidningar återvinns. Det gör man bland annat genom de 5 800 återvinningsstationer som finns runt om i hela landet.

På FTI:s hemsida kan företag och andra verksamheter söka efter var de gratis kan lämna verksamhetsförpackningar, www.ftiab.se/mottagningspunkt.

Annika Ahlberg, regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen
annika.ahlberg@ftiab.se