Ny återvinningsstation på plats i Innertavle, Umeå

En ny återvinningsstation har öppnat i Innertavle utanför Umeå. Här har man under en tid saknat möjlighet att lämna sina förpackningar och tidningar till återvinning. Stationen finns numera vid Gamla sågentomten.

– Det är glädjande att vi nu, via ett gott samarbete med UMEVA och Umeå kommun, återigen kan erbjuda invånarna i Innertavle den service som en återvinningsstation innebär, säger Lars Hafvenström, regionchef vid Förpacknings- och Tidningsinsamlingen. Den nya stationen är ett led i vår ambition att göra det smidigt för hushållen att bidra till återvinningen och vi hoppas att nyetableringen ska uppmuntra till ökad källsortering.

En återvinningsstation ger de närboende möjlighet att lämna sina källsorterade förpackningar av papper, plast, metall samt tidningar och glas. I ett större perspektiv bidrar återvinningen och tillverkningen av nya förpackningar, nya produkter, nytt glas och nya tidningar till att vi inte slösar på jordens ändliga resurser i onödan

Stationen är till för förpackningar och tidningar från privatpersoner och hushåll. Grovsopor och annat hushållsavfall lämnas i grovsoprum eller på kommunens återvinningscentral. Verksamheter hänvisas till FTI:s hemsida www.ftiab.se/mottagningspunkt .

Lars Hafvenström, Regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

lars.hafvenstrom@ftiab.se

För allmän information om avfall och källsortering, se www.sopor.nu.