Ny vd för Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

I takt med att företagens krav och återvinningsmål förändras så ökar Förpacknings- och tidningsinsamlingen, FTI, sitt fokus på nya cirkulära affärslösningar, ett utvecklat producentansvar och ökad återvinning. Den 29 mars tillträder Håkan Ohlsson som VD på FTI för att leda detta arbete.

Håkan arbetar för närvarande med Apoteksgruppen i Sverige.

Avfall är en resurs som ska samlas in på ett effektivt sätt för att hålla hög kvalitet så råvaran kan användas till nya produkter, det är kärnan i FTI:s uppdrag.

- FTI tar nya steg i sitt arbete för att erbjuda slutna kretslopp till sina kunder och konsumenter. Det kräver stort fokus på partnerskap, innovations- och verksamhetsutveckling. Mot den bakgrunden är vi mycket glada att kunna presentera Håkan Ohlsson som ny VD för Förpacknings- och Tidningsinsamlingen. Hans gedigna erfarenhet av affärsutveckling i miljöer med komplexa intressentgrupper känns helt rätt, säger Gunnar Svensson styrelseordförande i en kommentar.

FTI kombinerar idag ansvar för insamling av förpackningar och tidningar i hela Sverige med kunskapsspridning till såväl hushåll som handelns förpackningsstrateger. Dagens insamling och återvinning är internationellt ledande och har ett stort stöd bland hushållen som till 83 procent anser att det är enkelt att källsortera. Nya mål och ökad förväntan om samverkan med annan avfallshantering såsom uppdaterat producentansvar är utgångspunkter i ett pågående utvecklingsarbete.

- Miljöfrågor i allmänhet och klimathot i synnerhet ställer nya krav på näringslivet. Idag måste du visa hur en produkt och förpackning designas, hur avfall hanteras och vilket ansvar man tar för hela värdekedjan. I det läget är det oerhört spännande att få kliva på rollen som VD för FTI säger Håkan Ohlsson.

Håkan Ohlsson som är 56 år med en examen från Handelshögskolan har en bakgrund från Unilever, GB Glace, McKinsey, CityMail och nu senast Apoteksgruppen i Sverige. Håkan har en gedigen erfarenhet av att arbeta med en komplex intressentmarknad, där erfarenhet av att bygga relationer och verka i en omgivning där näringsliv, politik, myndigheter och kommuner samverkar.

För frågor och mer information, vänligen kontakta:

Kommunikationschef Veronica Foberg Gustafsson, press@ftiab.se