Påskledigt, men inte från källsorteringen!

Påskmiddag med släkten, ägg fyllda med godsaker, kanske en första picknick och lite rensning i trädgården. Påsken är en nästan lika stor mathögtid som julen, men framförallt en tid för umgänge, både inne och ute. Aktiviteter som resulterar i en hel del skräp, inte minst förpackningar, som trots att det är påskledigt, hör hemma i återvinningskärlen.

Sillen, äggen och lammsteken är uppätna, påsk-champagnen uppdrucken och påskäggen gapar tomma. Dags att ge sig ut för en promenad, att vara kulturell eller ägna sig åt lite trädgårdsarbete. Ledigt från vardagssysslorna, med andra ord. Kanske till och med från källsorteringen, som du likt de allra flesta svenskar är så bra på att ta hand om i vanliga fall. Men under påsken är det inte ovanligt, att det slarvas med källsortering och återvinning.

Det är synd om vi inte utnyttjar ledigheten till att ta oss tid att källsortera och lämna våra förpackningar till återvinning, inte minst då det blir en hel del extra förpackningar i de flesta hem, förpackningar som alla kan återvinnas, säger Kent Carlsson, vd för Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI).

På merparten av alla matförpackningar anges hur de ska sorteras. Om det saknas information, hittar du den på www.ftiab.se/sortering. På FTI:s webbsida finns också en sökfunktion för närmsta återvinningsstation, om du firar påsk på en plats där du inte har varit förut.

För er som kanske hade en Bag-in-Box med på första picknicken i det fria, Tänk på att ta ut plastförpackningen när du ska lämna den tomma vinboxen till insamlingen, papperskartongen och plastpåsen ska sorteras var för sig. Om vi slarvar med att återvinna alla de förpackningar som påskens godsaker kommer i, så ökar vi behovet av jungfruligt material för att tillverka nya förpackningar och varor. Att källsortera är en enkel handling som alla kan göra och som ger vinst för kommande generationer, avslutar Kent Carlsson.

Kent Carlsson, vd Förpacknings- och Tidningsinsamlingen
kent.carlsson@ftiab.se

För allmän information om avfall och källsortering, se www.sopor.nu