Porrfilmer är inte välkomna till återvinningsstationerna

TV 5:s Filip och Fredrik får par att vända ut och in på sitt äktenskap i relationsprogrammet: Ska vi göra slut? I veckans avsnitt besökte de Bollebygd för att hjälpa paret Ida och Peter att reda ut det som inte fungerar i äktenskapet.

I en filmsekvens visas hur de slänger Peters gamla porrfilmer på kommunens åter­vinningscentral. Alla i Sverige är dock inte lika medvetna. Några kasserar videoband i de återvinningstationer som finns runt om i landet. Många vet inte ens om att dessa video­band liksom kassetband då orsakar stor skada i processen för återvinning till nytt material.

– Videofilmer ska lämnas till förbränning eftersom de menligt skadar återvinningen av de förpackningar vi samlar in. De som besökt en återvinningsanläggning förstår snart varför, säger Annica Dahlberg, informationschef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI). – Från varje trumma, varje trappsteg, varje gångjärn hänger gamla utdragna magnetband som tvingar oss till flera dagliga produktionsstopp. Det innebär i sin tur att vi tvingas skicka en del av förpackningarna ända till Tyskland för att bli till nytt material.

Återvinningsstationer ger närboende hushåll möjlighet att lämna sina pappers-, plast-, metall- och glasförpackningar samt tidningar till återvinning. Videoband är inte en förpackning utan dessa och andra grovsopor lämnas till kommunens återvinningscentral.

I snitt fyra gånger i per dag tvingas vi stoppa arbetet för att rensa bort magnetband som fastnat och var 14 dag har vi större haverier. Just på grund av videobanden, säger Jörgen Sabel, vd på Swerec, den anläggning dit FTI lämnar insamlade, använda hushållsförpackningar av plast för att separeras, tvättas och malas ned för att ersätta olja vid tillverkning av nya plastartiklar. – Alla förpackningar vi får från FTI behandlas för att kunna bli till nytt material. Vi skulle kunna behandla större mängder om vi inte behövde avbryta arbetet för att rensa magnetband. Vi hoppas på allas hjälp att slippa dem.

Det är FTI:s som på näringslivets uppdrag samlar in och ser till att förpackningar och tidningar återvinns. Det sker bland annat genom de 5 800 återvinningsstationer som finns runt om i hela landet. Dit ska alltså endast förpackningar och tidningar lämnas.

Annica Dahlberg, Informationschef på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

Tel: 0705-864420 annica.dahlberg@ftiab.se

För allmän information om avfall och källsortering, se www.sopor.nu.

Se hur återvinning av plastförpackningar går till: www.ftiab.se/184.html