Snart byggs ny återvinningsstation i Gånghester, Borås

Nu är bygglovet för en ny återvinningsstation i Gånghester klart och det betyder att det snart kan finnas en ersättning för den station som togs bort häromåret. Den nya stationen ska byggas vid ICA Hjärtat.

– Det är glädjande att vi nu i gott samarbete med ICA-butiken, förhoppningsvis redan till sommaren, kan erbjuda invånarna i Gånghester den service som en återvinnings-station innebär, säger Magnus Örnborg, regionchef vid Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI). Den nya stationen är ett led i vår ambition att göra det smidigt för hushållen att bidra till återvinningen och vi hoppas att nyetableringen uppmuntrar till ökad källsortering.
– Förhoppningsvis kommer återvinningsstationen också vara till nytta för ICA-butiken genom ett större antal besökare i området.

Den nya återvinningstationen har samma utseende som övriga så kallade kranstationer i Borås. FTI har under de senaste två åren byggt om drygt 20 stationer till detta nya utseende.

– Det är en både snyggare och mer funktionell modell, säger Magnus Örnborg. Dessutom är nedskräpningen betydligt mindre än med den äldre varianten. Vi är mycket nöjda med det nya utseendet.

En återvinningsstation ger de närboende möjlighet att lämna sina källsorterade förpackningar av papper, plast, metall, glas och tidningar. I ett större perspektiv bidrar återvinningen och tillverkningen av nya förpackningar, nya produkter, nytt glas och nya tidningar till att vi inte slösar på jordens ändliga resurser i onödan

Stationen är till för förpackningar och tidningar från privatpersoner och hushåll. Grovsopor och annat hushållsavfall lämnas i grovsoprum eller på kommunens återvinningscentral. Verksamheter hänvisas till FTI:s hemsida www.ftiab.se/mottagningspunkt .

Magnus Örnborg, Regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen
Telefon 08-566 144 74
magnus.ornborg@ftiab.se

För allmän information om avfall och källsortering, se www.sopor.nu.

Bilden visar återvinningsstation med det nya utseendet, belägen vid Annelundsparken