Telefonväkteri gav tips för att få återvinningsplatserna i Göteborg fria från skräp

Mellan klockan 12:00 och 15:00 på torsdageftermiddagen kunde göteborgare prata direkt med vd:n för Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI). Nedskräpningen vid återvinningsplatserna i Göteborg har ökat kraftigt under 2012. Det handlar i första hand om grovsopor och hushållssopor som ställs utanför behållarna, och som absolut inte får lämnas där och som är ett stort problem för såväl FTI som för de kringboende. Telefonväkteriet är ett led i arbetet med att hitta nya angreppsätt för att komma till rätta med problemet.

Tips som kom in under telefonväkteriet rörde i huvudsak problem som finns med bristande information, men också med att fastighetsbolag stängt soprummen där man tidigare kunde lägga grovsopor och hushållsavfall. En som ringde in vill också ha mer information till Pizzerior om att de inte ska använda återvinningsplatserna för sitt avfall.

Flera av dem som ringt vill ha bättre information om hur de ska göra med hushållsopor och grovsopor, men vi har även fått tips om sådant som vi direkt kan påverka, som bättre informationsskyltar och information på behållarna, säger Kent Carlsson, vd på FTI. Vår ambition är att vi tillsammans med göteborgarna ska kunna få en trygg och trevlig miljö runt våra behållare.

Bakgrund

FTI har identifierat de cirka 60 återvinningsstationer i Göteborg där det är problem med nedskräpning. Problem som ökat kraftigt under hösten. Ju mer dessa städas, ju mer skräp läggs där. Just nu pågår prov med olika angreppsätt för att göra återvinningsplatserna trevliga. Provet kommer att pågå till 17 mars och genomförs på följande sätt:

·  bevakning av väktare (i samråd med Göteborgspolisen)

·  ökad informationen på behållarna och genom information i brevlådan

·  faddersystem, dvs. en idrottsförening får ansvar för varsin återvinningsplats.

·  samarbete med fastighetsägare som ser över grovsopshanteringen och information

·  allmänt fokus på frågan ger en generell effekt

Annica Dahlberg, informationschef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen.

Tel: 08-566 144 20, Mobil: 0705-86 44 20, annica.dahlberg@ftiab.se

Magnus Örnborg, Regionchef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

Tel: 08-566 144 74, magnus.ornborg@ftiab.se

Bifogas:

Pressbild (Kent Carlsson, Magnus Örnborg och Pär Hemström besvarar samtal)

Bilaga: inkomna tips:

Förpacknings- och Tidningsinsamlingen (FTI) ansvarar för insamling och återvinning av förpackningar och tidningar från landets hushåll via återvinningsstationer och fastighetsnära insamlingsplatser. Verksamheten finansieras med förpackningsavgifter som producenter betalar och därmed uppfyller sitt lagstiftade producentansvar. FTI ägs av materialbolag som i sin tur ägs av branschorganisationer och företag som tillverkar, säljer, fyller eller återvinner förpackningar och tidningar. Läs mer på www.ftiab.se

Bilaga: Telefonväkteri – inkomna tips

Tips 1: Flera fastighetsbolag har stängt soprummen i Göteborg, öppna dem så minskar grov- och hushållsavfall på återvinningsstationerna. (flera inringare kommer med samma önskemål, gäller såväl kommunala som privata fastighetsvärdar.

Tips 2: Mer information från fastighetsägare om hur man låser upp husens soprum,

Tips 3: Pizzerior ställer ofta ut skräp på stationerna. Mer information till företag

Tips 4: Informationstavlorna på återvinningsstationerna är otydliga. Man borde lättare hitta telefonnummer till FTI där.

Tips 5: Mer information om var man kan lämna sitt skrymmande avfall behövs. Också var man ska lämna elektronik, batterier m m.

Tips 6: Tömning och städning fungerar bra, men ni borde se till att folk viker ihop sina stora kartonger istället för att ställa dem utanför

Tips 7: Mer tömning behövs i Torpa (Kommer åtgärdas omgående)