​Utbildning i återvinning släpps i betaversion

I tisdags, lagom till att våren sjungs in på Valborg, var det dags. Då släpptes betaversionen av ”Återvinneriet”, vilket innebär att du för första gången kan få ett intyg på att du är en kunnig återvinnare som sätter miljön i främsta rummet.

91 % av invånare i Sverige säger att de sorterar sitt avfall i en undersökning Förpacknings- och Tidningsinsamlingen gjort, tillsammans med Naturvårdsverket och Avfall Sverige. Bäst är man på återvinning av förpackningar och tidningar.

Men samtidigt är många osäkra på om de gör rätt och om det arbete man gör är bra för miljön. Genom en ny digital utbildning kommer du kunna få unika kunskaper i hur återvinning av förpackningar och tidningar sker och dessutom få ett intyg som bevisar din kunskap. Ett intyg som dessutom kan vara av värde när du söker arbete.

Utbildningen lanseras i slutet av maj av Förpacknings- och Tidningsinsamlingen, FTI, via deras hemsida. Men redan nu kan du vara med i slututvecklingen genom att delta som betatestare. Under betaperioden kommer fler användare att släppas på löpande, och responsen från användarna styr det avslutande utvecklingsarbetet.

– Det är första gången som vi på Förpacknings- och Tidningsinsamlingen släpper en webbfunktion i betaversion, och jag skulle ljuga om jag sa att det inte är lite nervöst, säger Annica Dahlberg, informationschef på FTI. – Återvinneriet är inte färdig, inte perfekt än. Men det är helt i linje med vår strategi att hela tiden arbeta med att utveckla vår verksamhet tillsammans med dem som drar nytta av våra tjänster.

FTI siktar på att plocka bort betastämpeln före sommaren, men allt beror förstås på vilken responsen blir. Betaversionen är gratis, liksom den slutliga utbildningen är tänkt att vara. Utbildningen är i första hand utvecklad för idrottsföreningar och ideella föreningar som arbetar i samverkan med FTI, men suget efter kunskapen är så stort att FTI beslutat att öppna utbildningen för alla som vill bli bättre på att värna miljön.

– Det ska bli väldigt roligt att höra vad användarna tycker om Återvinneriet, avslutar Annica Dahlberg. – Vi vill veta vad som funkar bra och vad som funkar sämre, vad man absolut vill ha kvar och vad man saknar. Detta är första steget på en toppenutbildning.

Elever på Nackademin är redan i full gång att, som betatestare, testa utbildningen. Är du också en av dem som vill delta som betatestare kan du göra det genom att gå in på www.ftiab.se/atervinneriet. Synpunkter och förslag mejlas till info@ftiab.se.

Annica Dahlberg, informationschef, Förpacknings- och Tidningsinsamlingen

Telefon 0705-864420 annica.dahlberg@ftiab.se