"De ska se något de aldrig sett förut"

"De ska se något de aldrig sett förut"

Fotobranschens rasande utveckling har förändrat dess roll och därmed också ändrat villkoren för fotobutikernas överlevnad. Det menar Marit Brunstad, daglig ledare för Sponland Foto i Ålesund på Vestlandet i Norge.
– I takt med att priset på hårdvara har rasat och marginalerna blivit mindre behöver vi tänka nytt för att överleva. Att visa kunderna vad de kan göra med sina bilder har blivit en viktig överlevnadsfaktor. När de kommer in i butiken ska de se något de aldrig sett förut.

Sponland Foto är den äldsta fotobutikken i Ålesund. Butiken på Løvenvoldgata har funnits sedan 1907, och var familjeägd fram till år 2000 när Marit Brunstad började jobba här. Efter fyra år tog hon tillsammans med tre andra anställda över butiken och har idag rollen som daglig ledare och verksamhetsutvecklare. Tillsammans med kollegorna, som alla har varsitt ansvarsområde, tänker hon hela tiden ut nya produkter och tjänster. Ofta tillsammans med externa samarbetspartners.
– Vi samarbetar med kommunen och museet, liksom lokala konstnärer och föreningar. Vi har återkommande konstutställningar i butiken och gör egna fotoprodukter med bilder från vår vackra stad. Det ska finnas något extra som gör att folk vill komma in.

Bland de tio fotobutiker som fanns i Ålesund när Marit började är Sponland Foto idag den enda butiken som finns kvar. Från att det varit viktigt att ha tekniskt kunnig personal, handlar mycket av arbetet idag om att hjälpa kunderna att ta hand om sina digitala bildfiler.
– Många kunder kommer idag pålästa och vet oftast precis vad de vill ha för hårdvara. Däremot vet de inte hur de ska hantera bildfilerna och spara dem för framtiden. Det finns fler bilder på min treåriga systerson än på mina morföräldrars hela liv. Vi försöker lugna kunderna och hjälpa dem, bland annat med att göra fotoböcker. Vi anordnar fotokurser i butiken och fotobokspartyn hemma hos folk. Dessutom har vi installerat en minutprinter i butiken som lockar ungdomar att komma in och printa bilder själva.

Hon har sällan känt sig ifrågasatt för att hon är kvinna i en mansdominerad bransch. Möjligen när hon som nyanställd 26-åring satt på möten med äldre kollegor i branschen som bestämt hävdade att den analoga tekniken inte skulle ersättas med den digitala. När hon hävdade det motsatta blev hon bemött med ”lilla gumman”. Ingen av dessa herrar finns idag kvar i branschen.
– Visst händer det fortfarande att en del kunder vänder sig till den manliga personalen i butiken när de ska köpa en kamera. Men de förstår snart att det inte spelar någon roll. Jag tycker att det är viktigt att vi har både kvinnlig och manlig personal. Det är en överlevnadsfaktor, det är jag övertygad om.

• Sponland Foto är den äldsta fotobutikken i Ålesund.
  • Butiken på Løvenvoldgata har funnit sedan 1907, men redan 1898 bedrev Johs. Sponland fotografiverksamhet.
  • Sonen Olav övertog efter honom, och hans son Jan drev butiken från 1969 till 2000.
  • Under fyra år drevs butiken av L.K.Johannessen från Haugesund, därefter togs driften över av fyra anställda hösten 2004.
  • Idag drivs butiken av Arvid Abrahamsen, Mariann Runde och Marit Brunstad.
  • Sponland Foto är idag en modern butik som täcker sina kunders alla behov inom foto.
  • Labben är digitala, och man printar bilder från negativ, ljusbilder och digitala media.
  • Design har de sista åren blivit butikens specialitet, och de producerar skräddarsydda inbjudningar, montage, visitkort med mera.
  • 2007 tog butiken upp traditionen efter "Gamla Sponland" och öppnade en ny fotostudio där man mest fotograferar barn, konfirmander och familjer.
  • 2007 blev Sponland Foto korad til Norges bäste fotobutik. 2008 fick de en Gasell-utmärkelse.
  • Sponland Foto finns på www.sponland.no