Elite Fotos Terje Wigum Gjersvold, IT- och e-handelsansvarig, Kristine Lindstrøm, marknadskoordinator och ansvarig för bildprodukter, samt Per Johan Waag, kedjeledare och ansvarig för  det som sker i butikerna samt marknadsföring och koncept.
Elite Fotos Terje Wigum Gjersvold, IT- och e-handelsansvarig, Kristine Lindstrøm, marknadskoordinator och ansvarig för bildprodukter, samt Per Johan Waag, kedjeledare och ansvarig för det som sker i butikerna samt marknadsföring och koncept.

"Kunderna tackar butikerna för att de finns"

Elite Foto AS är Norges största och enda landstäckande fotokedja.
– Att vi som medlemsbaserad kedja tillsammans med våra medlemmar hittat en verksamhetsform som skapar tillväxt och försörjningsmöjligheter är avgörande. Samtidigt fokuserar vi starkt på att alla butiker drivs av fotografer och entusiaster som kan dela med sig av sin kunskap till kunderna och producera bildprodukter av hög kvalitet på äkta fotopapper. Våra medlemmar upplever ofta att kunderna tackar butikerna för att de finns, säger Per Johan Waag, kedjeledare och ansvarig för butiksaktiviteter samt marknadsföring och koncept.

Elite Foto AS var tidigare en verksamhet med egen import av ett brett sortiment av varor, eget lager, säljkontor, egenägda butiker och stor organisation. På den tiden var antalet butiker något fler och sortimentet något mer inriktat på hårdvara.
– Många av butikerna var stora på försäljning av kameror och tillbehör, men sen dess och fram till idag har kameraförsäljningen fallit med nästan 90%. Det har förändrat butikskedjan i stor grad. Idag är de flesta av butikerna lokaliserade i köpcentrum, de har en högre andel impulsköp, och bilder har en större andel både när det gäller del av omsättningen och exponering i butikerna. Vi ska fortsätta sälja kameror till våra bildkunder, men anpassar både sortiment och fokus i förhållande till marknaden, säger Per Johan.

Den medlemsbaserade kedjan har ett brett samarbete med Fujifilm på många områden.
– Vårt huvudfokus är bildprodukter på äkta fotopapper med snabb leverans både från nätet, app och kiosk i butik. Fujifilm leverar allt från minilabb, papper och kemi till beställningslösningar. Vi satsar också stort på bildtjänster producerade av Fujifilm och hela instax-sortimentet. Vi upplever Fujifilms fokus på kvalitet i alla led som helt avgörande för vårt samarbete idag.

De senaste åren har Per Johan och hans kollegor identifierat att den starkaste trenden på fotomarknaden är behovet av ett stort kundunderlag, gemensam strategisk marknadsföring och en gemensam motor för orderingång. Mer än hälften av kunderna önskar information, inspiration och möjlighet att beställa på nätet och hämta i butik.
– Beställningar på nätet ökar kraftigt och av den omsättning som kommer in via nätet går en väldigt hög andel till lokal produktion och upphämtning efter en kort stund. Det skiljer oss från våra konkurrenter.

Elite Foto AS är inne i en omfattande förändringsfas där man förnyar sitt koncept och gör sig mer synliga.
– Jag upplever att Elite Foto alltid stått för kvalitet och fackkunskap. Kärnan är densamma, men vi ska använda mer kraft på att visa detta för våra kunder. Det ska vara enkelt att handla hos oss, vi ska leverera snabbt och med hög kvalitet. Mycket av vår förnyelse kommer från våra medlemmar och kunder. Det kommer att påverka vår utveckling vidare. Vi tror starkt på att en uppdaterad butiksupplevelse, personlig service och hög kvalitet har en viktig plats på en marknad som blir alltmer digitaliserad. Samspelet mellan nätet och butiken är viktigt och det kommer vi att förstärka framöver.

Per Johan och hans kollegor spår en ljus framtid för Elite Fotos butiker.
– Som medlem hos oss kan man koncentrera sig på kunderna. Fristående butiker har en utmaning i att man måste vara bra på väldigt mycket för att upprätthålla grunden för verksamheten, och det är svårt att vara lönsam på egen hand. Franchise som driftsform kommer fortsatt vara att föredra och vi har en öppen dörr för fristående butiker som önskar vara en del av något större. Vi har kapacitet för fler butiker, avslutar Per Johan.

ELITE FOTO AS

• Elite Foto AS etablerades 1985 och är Norges största och enda landstäckande fotokedja.
  • Visionen är "Elite Foto ska göra det enkelt för så många som möjligt att ta vara på livets viktigaste ögonblick".
  • Den medlemsbaserade kedjan består av 43 butiker från Kristiansand i söder till Tromsø i norr, alla utrustade med ett eget fotolabb.
  • På huvudkontoret arbetar Kristine Lindstrøm, marknadskoordinator och ansvarig för bildprodukter, Terje Wigum Gjersvold, IT- och e-handelsansvarig, Birger Steen Ottesen, daglig ledare, med huvudansvar för administration och leverantörer, samt Per Johan Waag, kedjeledare och ansvarig för det som sker i butikerna samt marknadsföring och koncept.