"Vi sålde film på kommission"

"Vi sålde film på kommission"

Mette Jonassen, ansvarig för den dagliga servicedriften på Fujifilm Nordic, har arbetat på Fujifilm i 40, snart 41 år. Efter några år hos en annan fotoimportör började hon på Fujifilm Norges orderavdelning 1976 och blev efter en tid logistikansvarig. Därefter gick färden till serviceavdelningen där hon var servicekoordinator i många år, innan hon vid samgåendet i Fujifilm Nordic för fem år sedan blev ansvarig för den dagliga driften ute hos kunderna.

– Hela min långa arbetskarriär har varit inom fotobranschen. Det har varit en fantastisk resa med både upp- och nedgångar i en fotobransch i rasande utveckling. Att jag blivit kvar på Fujifilm så länge beror på flera saker, dels har jag trivts med kunder och kollegor, känt mig värdesatt, men också för att jag fått nya uppgifter som gör att jag skaffat mig ny kunskap och kunnat fortsätta utvecklas hela tiden.

Det bästa Mette vet är nöjda kunder som har en fungerande utrustning. När hon och hennes kollegor lyckas att tillhandahålla den allra bästa service, när reservdelar kommer när de ska, och tekniker eller kunder sätter in dem så att allt fungerar.
– När en kund sedan ringer och säger ”Hej, det är inget fel, jag ville bara säga att allt fungerar igen." Sådant gör mig glad.

Hon delar gärna med sig av en liten anekdot som det kan hända att en och annan fotobutik också kan dra sig till minnes. Kanske spelar den en viktig roll i Fujifilms framgångar i Norden.
– När jag började på Fujifilm var Kodak och Agfa de största, och vi behövde kämpa för att göra vårt namn känt och efterfrågat. Under en period satte vi därför ut film på kommission i butikerna, och fakturerade först när kunderna hade sålt.

På fritiden går Mette gärna på långa turer i skogen med sin hund i Holmenkollen där hon bor. När tiden räcker till ägnar hon sig åt konst och kultur-upplevelser – allt som ger påfyllnad i en hektisk vardag.