Vinnare av iF Design & Red Dot Design Award

Vinnare av iF Design & Red Dot Design Award

Vi är stolta över att få tillkännage att Fujifilm blivit tilldelade Red Dot Design Award och iF Design Award för Instax SQ6 och Instax SQ20. Dessa priser delas ut en gång per år och avser utöver produktdesign även innovationsnivå, kvalitet och användarvänlighet.

Instax SQ6 är en mycket populär kamera som ger en sofistikerad känsla med sin stilrena och moderna design som samtidigt möjliggör att skapa bilder med ett större format tack vare den kvadratiska filmen. Kameran har selfiespegel, tre olika färgfilter och en mängd inställningar som gör det möjligt att skapa bilder med olika effekter som passar just det ögonblick du vill fånga. Kameran är bekväm att använda med logiskt utplacerade knappar och finns i tre snygga färger.

Instax SQ20 har en stilren och ikonisk design som samtidigt tar hänsyn till användarvänlighet med dess rundade kanter och ergonomi. Kameran är den första i serien av Instax som tillhandahåller en funktion att zooma. Den har ett internminne som kan lagra upp till 50 bilder och displayen på baksidan av kameran ger även möjlighet till redigering av bilder innan de printas. Med videofunktionen kan du även filma i 15 sekunder för att sedan välja ut de bilder som bäst fångar ögonblicket, lägga på en av alla effekter som finns tillgängliga och enkelt printa ut.

Att skapa en tilltalande design i samspel med funktionalitet och användarvänlighet är något som Fujifilm arbetar aktivt med för att skapa högsta möjliga värde för konsumenter. Att få ta emot dessa priser är på så sätt oerhört roligt och vi är väldigt tacksamma över detta!

iF Design Award

Varje år organiserar International Forum Design GmbH det högt ansedda priset “iF Design Award”. Priset tilldelas företag och designers som skapat produkter med vackra former, kvalité, användarvänlighet, ergonomi och en effektiv design. I år var 6402 deltagare med från 54 länder och blev bedömda av en jury på 63 experter. Designinstitutionen följer sex riktlinjer som bland annat innebär att identifiera, stödja och främja bra design, hjälpa företag att integrera design i sina långsiktiga strategier, öka medvetenheten kring design hos befolkningen och påverka sociala förändringar genom design. De verkar även för att stötta unga designers och öka medvetenheten kring dessa arbeten.

Red Dot Design Award; Product Design

Från 48 olika produktkategorier utses årligen flera vinnare av det prestigefyllda designpriset Red Dot Award; Product Design. Priset har delats ut årligen sedan 1955 i produktkategorier i allt från mode och accessoarer till konsumentelektronik, möbler och fordon. 40 experter från olika delar av världen utser vinnarna baserat på kriterier som bl.a. innovationsnivå, funktionalitet, kvalité, ergonomi och symboliskt och känslomässigt innehåll. Med mottot “In search of good design and innovation” utser juryn de tävlande som utmärker sig mest.