Fujitsu Siemens Computers lanserar fem nya servrar med Intels 4-kärnsprocessor

Företaget lanserar torn-, rack- och bladservrar med Intels senaste Xeon-processor med fyra kärnor. Företagets unika Cool-safe-teknik säkerställer att temperaturen kring viktiga komponenter inte överstiger 30 grader vilket höjer driftsäkerheten och livslängden. Fujitsu Siemens Computers lanserar nu fem nya PRIMERGY-servrar som är utrustade med Intels senaste Xeon-processor med fyra processorkärnor. Servrarna som kan fås med Intel Xeon E5310 eller E5320, som tidigare gick under kodnamnet Clovertown, är de två tornservrarna TX200 S3 och TX300 S3, rackservrarna RX200 S3 och RX300 S3 samt bladservern BX620 S3. Utrustade med den nya processorn får servrarna nästan dubbelt så höga prestanda per watt jämfört med den senaste generationen Xeon-processor med dubbla kärnor. Servarna finns även tillgängliga med Intel Xeon 5100-processor med dubbla kärnor. – Det gör att vi kan erbjuda samma servermodeller med allt från en Xeon-processor med dubbla kärnor till två processorer med sammanlagt åtta kärnor, vilket ger våra kunder stor valfrihet och flexibilitet när det gäller prestanda, säger Johnny Dahlberg som är produktchef för servrar på Fujitsu Siemens Computers. Fujitsu Siemens Computers nya servermodeller är utrustade med antingen en eller två processorer med dubbla eller fyrdubbla kärnor och har den prestanda som krävs för de flesta uppdrag i serverhallen. Det inbyggda hårdvarustödet för virtualisering i Xeon-processorn gör servrarna idealiska för serverkonsolidering. De nya Xeon-processorerna har fyra processorkärnor, åtta megabyte nivå 2 cacheminne och en minnesbuss med en hastighet på upp till 1 333 megahertz. Det ger en prestandaökning på mer än 30 procent enligt benchmarktestet TPC-C jämfört med de senaste Xeon-processorerna med dubbla kärnor i 5100-serien. De nya Xeon-processorerna i E5300-serien har en strömförbrukning på 80 watt per processorsockel. – Intel har aktivt och målmedvetet arbetat med att utveckla processorer som ger högre prestanda per watt för att på så sätt minska problemen med ökad strömförbrukning och värmeutveckling i serverhallarna, säger Johnny Dahlberg. Värme har länge varit ett problem i servrar som är utrustade med snabba processorer, mycket minne och diskar med hög rotationshastighet. Fujitsu Siemens Computers servrar använder därför företagets egenutvecklade Cool-safe-teknik som via speciella luftkanaler i serverchassit skapar ett effektivt luftflöde över kritiska komponenter vilket ger en driftsäkrare server. – Cool-safe ser till att temperaturen på komponenter som processor och minne inte överstiger 30 grader Celsius. Även relativt små temperaturökningar gör att serverns tillgänglighet blir sämre. En ökning av temperaturen från 30 till 40 grader kan i värsta fall leda till att komponentens livslängd halveras, säger Johnny Dahlberg. För mer teknisk information om de nya servermodellerna, se bifogade datablad. Om Fujitsu Siemens Computers: Fujitsu Siemens Computers är Europas ledande IT-företag med fokus på nästa generations IT-användare. Företagets breda produktportfölj innehåller allt från hemdatorer och produkter för det digitala hemmet till verksamhetskritiska produkter och infrastrukturlösningar för stora verksamheter. Fujitsu Siemens Computers finns på alla nyckelmarknader i Europa, Mellanöstern och Afrika. Företagets tjänstedel täcker fler än 170 länder över hela världen. Med ägarnas, Fujitsu Limited och Siemens AG, innovativa kraft och globala räckvidd i ryggen, kan Fujitsu Siemens Computers möta behoven hos såväl internationella företag som privatpersoner. Fujitsu Siemens Computers är godkänt av Statskontoret som leverantör av servrar, lagring, tjänster, stationära och bärbara datorer. Företaget är en medlem av FN:s Global Compact-initiativ. Mer information om bolaget finns på www.fujitsu-siemens.se. Presskontakter Johnny Dahlberg, produktchef på Fujitsu Siemens Computers Tel: 08-5888 8281 Mobiltelefon: 070-296 8281 E-post: johnny.dahlberg@fujitsu-siemens.com Fredrik Gustafsson Tel: 0733-01 73 19 E-post: fredrik.gustafsson@bitepr.se