Nu släpps boken "Hypoteket, Lunds hemligaste hus"

Pressmeddelande   •   Apr 09, 2018 08:00 CEST

I år fyller Hypoteket i Lund 100 år. I samband med detta släpps boken ”Hypoteket, Lunds hemligaste hus.” Många känner till att kungligheter och andra celebriteter övernattat eller fräschat upp sig i hypotekshuset vid besök i Skåneregionen. Få känner dock till att adelsmännen som satt i Skånska hypoteksföreningens styrelse hade fri tillgång till sovrum i huset när än de hade möte i Lund. Dessa rum var oftast inredda med möbler från deras respektive slott för att de skulle känna sig som hemma. I boken ”Hypoteket, Lunds hemligaste hus” tar läsaren del av den fascinerande historia som länge nog dolt många spännande människoöden i det pampiga men fortfarande så anonyma hypotekshuset på Kyrkogatan i Lund. Huset är ritat av den välkände arkitekten Isak Gustaf Clason för att vara Skånska hypoteksföreningens bankpalats. Clason står också bakom Nordiska museet & Hallwylska palatset i Stockholm.

När: Lördagen den 28 april klockan 13.00
Var: Hypoteket, Kyrkogatan 13, Lund
Vad händer: Förhandstitt på boken ”Hypoteket, Lunds hemligaste hus” som släpps samma dag med stor baluns på Hypoteket i Lund. Journalisten Cecilia Nebel leder samtal med författarna, och andra spännande personligheter som bott och verkat i huset. Möt Eva Falk, som växte upp i den 490 kvadratmeter stora direktörsvåningen med en mamma som var kvinnosakskvinna och en pappa som direktör arbetade med den dagliga verksamheten på bottenplan. Möt också Brita Wahlström, som liten flicka kom till en tjänstebostad i huset, vars föräldrar under 30 år servade adelsmännen som satt i styrelsen. Brita själv kom också till att arbeta med servering och var på plats när kungaparet kom på besök. Bra möjligheter till att ta bilder!
Kontaktperson: Sanna Jarlskog, VD Hypotekets festvåning, initiativtagare & medförfattare, 0731-507555, sanna@hypoteket.se

Kommentarer (0)

Kommentera