Bygglovet klart för Lopme Laante på Funäsdalsberget

Bygglovet är nu klart för Lopme Laante, den nya samiska temapraken på Funäsdalsberget. Nu ska entreprenaden  handlas upp och bygget av både torvkåtor och rengärden startar redan i sommar. Sommaren 2017 kommer parken att vara klar för invigning men intresset är stort redan nu. Detta gäller även i Norge med Röros bara några mil bort.

-Funäsdalen får en ny världsunik attraktion som med hjälp av FunäsGondolen blir lättillgänglig för alla på ett fantastiskt sätt. Funäsdalsberget, som är ett riktigt upplevelse- och äventyrsberg året om, blir en reseanledning för många långt utanför Härjedalen, säger Anders Östring projektledare från Funsädalen Berg & Hotell.

Inriktningen i parken är lekande och lärande för alla med barnasinnet i behåll. Här kommer man att kunna se hur samerna levde både förr och nu och även uppleva levande renar på nära håll.

Projektet finansieras av Funäsdalen Berg & Hotell AB, Mittådalens Sameby, Sametinget, Region Jämtland, Länsstyrelsen och Tillväxtverket.

• Härjedalen

Funäsdalen Berg & Hotell ligger mitt i genuina Funäsdalen och med hela Funäsfjällen utanför dörren.  Här kan man njuta av fjällvärlden året runt och med FunäsGondolen, kultur, shopping, aktiviteter och god mat i närheten. Det snösäkra läget gör att Funäsdalsberget öppnar backarna redan i oktober och även sommartid är det ett välbesökt aktivitetscentrum.

Ted Wengler