Till fjälls på cykel

Denna vecka riktar vi ögonen mot cykelfanatikern, äventyraren och hotellägaren Jon Wagenius som gärna delar med sig av sina bästa cykelupplevelser i Funäsfjällen. Jon är född och uppvuxen i Funäsdalen och driver bland annat företaget Strapatser där han guidar sina gäster på de finaste vandringslederna, cykelturerna eller i strömmande vatten. Han är även ägare av Fjällbäcken Lodge i Bruksvallarna.

När du inte cyklar, klättrar, lagar mat och servar gäster på Fjällbäcken, vad ägnar du dig helst åt?
Då blir det att försöka få alla eller åtminstone något av våra fyra barn intresserade av MTB, klättring, forspaddling, skidåkning eller annat kul. Det är det bästa som finns att vara med barnen när de får svettas lite!

I Funäsfjällen finns ett varierat utbud cykelleder vad gäller längd och svårighetsgrad. Var tar du helst med ett gäng nybörjare på för tur?
På mountainbike tycker jag faktiskt att Funäsdalen och Ljusnedalsområdet är bäst. Här finns många olika svårighetsgrader av cykling så man kan välja och vraka. Sen är det aldrig långt ut till en väg eller civilisation i fall det händer något.

Om du får välja själv, vilken led styr du helst mot?
Ojojoj, finns många men av de som finns beskrivna på Funäsfjällens hemsida är det Fiskarstigen som går längs Ljusnan vid Kåvan, gärna den svarta varianten längst bort. Räkna hur många gånger du ramlar av eller sätter ner en fot- utmana dig själv! Slingrig, oftast slät och fin men med en hel del tekniska partier. Sen är Säterturen vid Mittåkläppen en höjdare! Kultur, natur och cykling av klass.

Det finns en hel uppsjö av utrustning i butikerna och många ställer sig säkert frågan om man behöver ha precis allt för att ta sig ut. Vad rekommenderar du för utrustning till motionären som ska ut och cykla dagsturer till fjälls?
Bra cykel och hjälm. Sen måste man ha reservslang(ar), pump, lite verktyg med kedjebrytare, vätska, mat alternativt annan energi beroende på turens karaktär, sjukvårdsutrustning som 1:a hjälpen, skavsårsplåster, plåster, någon tablett smärtlindrande, mobiltelefon och en eller flera bra kompisar!

Vad är ditt bästa minne på cykelsadeln i Funäsfjällen?
Ojojoj igen, svårt att ta en, det finns så många! Men när jag en gång i tiden gick Fjälledarlinjen i Storuman så fick jag visa upp en relativt ny sport här på hemmaplan för mina kurskamrater; MTB. Det var kul, både att visa sporten och området. Jag brinner verkligen för Funäsfjällen och allt man kan göra här. Sen är de ju med ungarna när de lyckas med att cykla ställen de inte trodde var möjligt och alla glada gäster jag haft. Det är kul med alla barn och ungdomar vi tränar på mountainbike här i Funäs. Ja det mesta är roligt, hahaha.

Att Jon kan Funäsfjällens alla leder, vattenströmmar, och fjäll är lika självklart som att snö är vit så vill du följa med en rutinerad guide på ett äventyr, tveka inte att kontakta Jon på 070-373 09 66

• Jordbruk, lantbruk, fiske

• bruksvallarna