News -

Pressrelease:

120103

Crowdfunding hamnar på plats 7 över 2011 års Top Tech Trender globalt

Funded By Me, som tagit fenomenet crowdfunding till Sverige är stolta att meddela att Techi.com utsåg fenomenet crowdfunding till en av årets 10 heta trender globalt.

Daniel Daboczy & Arno Smit som grundat Funded By Me och lanserat det 1 mars 2011 har alltid varit övertygade om värdet i att kunna testa en marknad innan man satsar på en idé eller produkt.

Crowdfunding och crowdsourcing är nämligen fantastiska metoder för att engagera en publik och be dem vara delaktiga i realiseringen och finansieringen.

Under veckan som gick passerade FundedByMe, Skandinaviens framgångsrikaste plattform för crowdfunding, 830.000:- i insamlade medel.

Över 2600 människor har tillsammans hjälp till att realisera projekt genom FundedByMe där den största summan är 14.000:- och 17% är återkommande stödjare.

Sajten har på senare tid öppnat upp för stöd via sms och arbetar nu aktivt mot att kunna erbjuda crowd-financing (equitycrowdfunding) som komplement till crowdfunding.

Crowd-financincg fungerar bra för Aktiebolag och filmer som kan erbjuda del i vinst eller del i företaget för finansiellt stöd.

För amälan till beta kan man klicka här: http://www.fundedbyme.com/equity

Att samla in 830.000:- hade självklart aldrig varit möjligt utan alla fantastiska projektskapare.

FundedByMe fungerar som en aktiv mellanhand och hjälper användare att utforma och pitcha sina projekt, men projektägare måste själva var aktiva.

De mest framgångsrika projekten har tre saker gemensamt: en bra story, en driven person som sprider och berättar om projektet och bra belöningar.

Att många människor går ihop för något de tror på - vare sig det är en hamburgerrestaurang, en ny skiva, en film, en startup eller ett initiativ för det öppna samhället - är fantastiskt. Inte bara för att projekten kan genomföras, utan lika mycket därför att alla får en chans att vara delaktiga i detta genomförande.

Läs mer på http://www.fundedbyme.com

Kontakt:Daniel Daboczy - 0736 26 9985

Läs mer: http://www.techi.com/2011/12/what-trended-in-2011-and-what-to-expect-from-2012

Funded By Me lanserades våren 2011 av Daniel Daboczy, Arno Smit och Eric Weber från webbyrån Dabber.

Syftet  är att förändra sättet man söker finansiering, sättet man backar upp idéer eller projekt genom att öppna upp och bjuda in till deras realisering och finansiering.

För pressbild vänligen klicka här: http://bit.ly/tHEF9M Fotograf: Martin Stenmark

• Culture

• användarnytta